Breaking News: SkiWelt Itter nieuwe Salvistabahn

Salvistabahn

Friedl Eberl voor de oude Salvistabahn © www.muehlanger.at

Vers van de pers en dus breaking news: nieuwe Salvistabahn staat voor volgend jaar op het programma. De huidige uit 1989 stammende 4 persoons-gondel zal vervangen worden door een moderne 10-persoons gondel. Met een investering van 15 miljoen euro, en 6 jaar aan planning, is het eindelijk zo ver.

Al in 2011 waren er bij Bergbahnen Hoh­e Salve HopfgartenItter-Kelchs­au al plannen om de oude lift te vervangen, de nieuwe zal op de bestaande route komen. De plannen uit 2011 werden in de ijskast gelegd, er waren verschillende redenen om dit te moeten doen. De CEO van Bergbahnen Hoh­e Salve HopfgartenItter-Kelchs­au Friedl Eberl zegt het volgende hierover:

„Unter anderem war das Vorhaben aus geologischer Sicht nicht möglich. Außerdem stellte der Abstand der Seilführung zu Gebäuden ein Problem dar“.

Verschillende redenen hebben er dus voor gezorgt dat het project 6 jaar in de ijskast werd gelegd. Er is volgens de heer Eberl geen verhoging van de capaciteit maar de nieuwe zal leiden tot het verbeteren van de kwaliteit. Friedl Eberl zegt het volgende hierover:

„Dadurch kommt es aber zu keiner erhöhten Förderleistung, sondern nur zu einer Qualitätsverbesserung.“

Er liggen twee varianten klaar de beslissing welke van deze twee het gaat worden zal binnenkort vallen, momenteel ligt het bergstation bij de Alpengasthof Kraftalm. En er komt volgens Eberl in de toekomst een middenstation, hierin zijn dus twee varianten. De eerste variant is wat men “Kleine Salve” noemt, de andere zal de baan verder laten lopen naar Alpen- gasthof Rigi. Wat wel duidelijk is dat de baan 2700m zal gaan worden, dit ongeacht voor welke variant men uiteindelijk kiest.
Wat nog roet in het eten kan gooien zijn de grondeigenaren, maar alle eigenaren waren bereidt om hierover te praten. De voorbereidende gesprekken zijn al geweest, het is aan hen hoe snel alles gerealiseerd kan worden.

De technische data en hoe de nieuwe gondel eruit zal komen te zien, daar is nog niks van bekend. Meer hierover zodra wij meer weten.

Bron: Tiroler Tageszeitung

Summit Travel

Ook interessant...

2 reacties

  1. Kees schreef:

    Laten we hopen dat de lift wordt doogetrokken naar Rigi. Daar werd jaren geleden al over gesproken.Waarom is er in b.v. Hopfgarten niet gekozen voor een middenstation tussen de Salven 1 en 2 ?

  2. Koert schreef:

    Ik meen dat Salven 1 en 2 niet tegelijk gebouwd zijn (4 jaar tussenpauze).
    Of er bij de bouw van Salven 1 al plannen lagen voor Salven 2

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *