De geschiedenis van SkiWelt

SkiWelt Hohe Salve @TVB Kitzbüheler Alpen

Hohe Salve @TVB Kitzbüheler Alpen

Het skigebied SkiWelt Wilder Kaiser – Brixental is met 270 km aan pistes een van de grootste aaneengesloten (ecologisch) skigebied van Oostenrijk en bevindt zich op 10 tot 30 minuten vanaf de snelweg A12 bij Kufstein (ligt er aan in welk dorp je zit) Het gebied is niet alleen een ongelofelijk groot skigebied maar heeft ook nog eens het allergrootste avondskigebied ter wereld in haar midden, de vier met kunstlicht uitgevoerde pistes liggen in Söll.

SkiWelt heeft dus 270 km pistes, 82 liften en kabelbanen plus de nodige uitgaansgelegenheden, uiteraard heeft het ook de leukste camping in hun midden waar je ook in de winter zeer goed kan vertoeven:)

bergstation-1.-lift-hopfgarten

Bergstation van de 1e lift Hopfgarten

Skiwelt bestaat uit de volgende dorpen, Brixen im Thale, Ellmau, GoingHopfgarten, Itter, Kelchsau, Scheffau am Wilden Kaiser, Söll en Westendorf. Deze dorpen zijn al sinds de jaren ’70 een samenwerking aangegaan met elkaar. De eerste samenwerking was tussen Hopfgarten en Söll, dit geschiedde in de winter van 1971/1972. De samenwerking werd in 1974 uitgebreid zodat men met één pas de pistes van Brixen im Thale, Ellmau, Going, Hopfgarten, Itter, Scheffau en Söll konden bedwingen.

Het duurde nog eens 3 jaar voordat de eerste samenwerking als een groot gebied werd bestempeld, in 1977 werd het de Skigroßraum Wilder Kaiser Brixental. De jaren erna werd er het nodige gedaan aan verbeteringen tot uiteindelijk in 1990 het Skigroßraum Wilder Kaiser Brixental omgedoopt werd tot SkiWelt Wilder Kaiser – Brixental.

Het begin.

1(10)-1

Een van de eerste pistes in Söll, jaartal onbekend.

Het begon allemaal in 1946 met de oprichting van de Berglifte Westendorf wat hierbij de oudste onderneming is van SkiWelt, een jaar later in 1947 volgde de oprichting van de berglifte Hopfgarten. Pas in 1959 werd de berglifte Söll opgericht terwijl de inwoners van Scheffau tot 1962 moest wachten. In dat jaar werd de schilift Scheffau am Wilden Kaiser GesmbH opgericht, 66 inwoners van Scheffau waren hier verantwoordelijk voor.
Een andere laatbloeier in het gebied is Ellmau die pas in 1970 met de oprichting van de Erschließungsgesellschaft Ellmau GmbH, en de van bouw van de Sonnberg-liften met dank aan de Bergbahnen Westendorf die een derde aandeel had in dit gebeuren.

Met de oprichting in 1946 van de Berglifte Westendorf kreeg men ook het eerste record in hun gelederen, dit was met de bouw van de Alpenrosenlift in 1948. De Alpenrosenlift was op dat moment de grootste skilift van Oostenrijk, tevens werden er in het seizoen 1948/49  22.289 wintersporters vervoerd.

De jaren erna werden de nodige liften gebouwd en verbouwd en werden de nodige pistes toegevoegd. In 1968 werd de 2.000.000ste gast vervoerd op de Hohe Salve lift.

19

Siller-lift Söll

Slechte winters

Mede door de slechte en daardoor sneeuwarme winters in de jaren 80 besloot men om SkiWelt te voorzien met sneeuwinstallaties, de eerste werd gebouwd in 1987 op de pistes rond Brixen im Thale. In 1989 volgde er een op de piste van Ellmau en een in Hochsöll. Tevens werd er in dat jaar de eerste diesel sneeuwkanon aangeschaft. Nog geen jaar later kwam er de eerste besneeuwingsinstallatie op de Stöckl, Salvenmoos, Rinner en werden er 6 Crystal sneeuwkanonnen aangeschaft voor op de pistes in Hopfgarten.

In de midden jaren ’90 werden overal de nodige besneeuwingsinstallaties aangelegd, met uiteraard een spaarbekken zodat men genoeg water had om sneeuw te kunnen produceren.

Aan het eind van de jaren ’90 was het gehele gebied voorzien van de nodige sneeuwmachines, als mede de benodigde waterreservoirs, de bouw en uitbreiding van het gebied ging onverminderd door. Pas in 2011 werd de spaarbekken Astberg in Going uitgebreidt.

Brixen im Thale

Wapen BrixenBrixen im Thale is één van de oudste dorpen in het SkiWelt en in het aartsbisdom Salzburg, de geschiedenis begint al in de late bronstijd. Ook is het een van de oudste nederzettingen van het Tiroler laagland, het wapen van Brixen im Thale siert een Keltische wapen die hier gevonden werd (zoals hier links afgebeeld).
De eerste officiële vermelding van de stad stamt uit het jaar 788 n. Chr. echter was er al een Keltische nederzetting rond 3000 v. Chr., vele vondsten uit deze periode zijn er gevonden.
De oorsprong van de naam Brixen im Thale is niet duidelijk, alles duid erop dat het uit de Keltische tijd komt. Het is heel goed mogelijk dat het afkomstig is van het Keltische woord brigsina of brixina, dit betekend kleine berg of heuvel.
Brixen im Thale behoorde vanaf de 15e eeuw v.Chr tot de 6e eeuw bij het Romeinse rijk en werd toen vooral Latijns gesproken, in de 6e eeuw werd het een Beierse kolonisatie.

In de 19e eeuw werd het gebied Duits en het bisdom viel onder de Habsburgse regime, pas in 1815 werden Salzburg, Tirol het gebied rond Brixen toegevoegd aan Oostenrijk na het Congres van Wenen.

Na de tweede wereld oorlog herstelde Brixen heel langzaam, pas in 1949 werden de woningen weer aangesloten op het energienetwerk en pas in 1953 opende het politiebureau. Het politiebureau werd gevestigd in het stadhuis, en in 1965 verplaatst naar Westendorf. Ook in hetzelfde jaar opende het station zodat ook Brixen weer aangesloten was met het trein netwerk van de ÖBB, ook kreeg men aansluiting met de rest van de wereld over het asfalt. Ook in 1953 werd de B170 geopend.

Kandleralm

Kandleralm in 2006, deze werd in 2008 gesloten. Bron foto

De eerste stappen in het toerisme werd pas in 1970 gezet, met de bouw van de lift naar Hochbrixen en later ook andere liften. De eerste lift rond Brixen im Thale werd overigens in 1964 gebouwd, dit was de Kandleralm, een sleeplift. In 2008 werd de 8p gondelbaan SkiWeltbaan gebouwd, waarmee je op de Choralpe komt en die daarmee directe toegang tot het skigebied rond Westendorf biedt. In 2019 werd de Zinsbergbahn een 10 persoons combibaan in Brixen gebouwd, waaraan zowel gondels als stoeltjes hangen!

In 1988 werd het 1200 jarig bestaan van Brixen im Thale gevierd, dit was ook het moment dat de parochiekerk haar roze kleur kreeg i.p.v. de gele kleur de reden waarom dit gebeurd is nog niet duidelijk.

Momenteel wonen er 2681 mensen in Brixen im Thale.

Westendorf

Op de B170 tussen Hopfgarten en Brixen im Thale ligt het dorp Westendorf, de geschiedenis van dit dorp met 3.574 inwoners gaat net als Brixen im Thale terug naar de bronstijd. Tijdens de bouw van de Bahnhofstrasse in 1926 werden een hoop uit deze tijd gevonden.
In het verleden viel het onder de Romeinen, werd het door de edele Randolt aan het bisschop van Regensburg gegeven. Al hoewel het gebied al eeuwen bewoont is wordt Westendorf pas in 1234 voor het eerst in een document genoemd, het ging om een schenking van de graaf Otto von Wasserburg aan het klooster Rott.
Op 1 mei 1816 werd het hele Brixental aan Tirol toegewezen dit na een besluit van Keizer Franz I, in hetzelfde jaar werd Westendorf een zelfstandige gemeente.

Het wapen van Westendorf is onder gedeeld in twee helften met links een gouden bisschop die de heilige Nicolaas voor stelt, dit is de plaatselijke beschermheilige. Aan de rechterkant heb je een rood en witte verticale baan, dit verwijst op de provincie kleuren van Tirol. Westendorf heeft dit wapen officieel pas sinds 1954.

alpenrose

De Alpenrose gebouwd in 1969

In Westerdorf werd de eerste lift van het gebied gebouwd, dit was de Alpenrose I & II in 1947. Dit waren een 1-CLF stoeltjesliften waarin 1 persoon tegelijk naar boven gingen.
De oude stoeltjesliften werden in 1969 vervangen maar het bleef een 1-CLF stoeltjesliften, het enige wat veranderde was de naam. Vanaf 1969 werd het de Alpenrose en Alpenrose IB, deze werd echter vervangen in 1987 voor een modernere 6 persoons gondel de Alpenrosenbahn I & II . In 2008 verwelkomde het gebied de Choralmbahn waarmee je na een afdaling op de populaire piste 111 snel vanuit Windau de Choralm op kan, de laatste vernieuwing was in 2019. Toen met de vervanging van de oude Fleiding die vervangen werd door een moderne 8-persoons stoeltjeslift, deze brengt jouw naar het hoogste punt van de SkiWelt.

Alpenrose

De Alpenrose jaartal onbekend bron

Ellmau

Aan de zuidelijke voet van het Kaisergebergte ligt een dorp met 2702 inwoners, dit dorp Ellmau werd voor het eerst tussen 1153 en 1156 genoemd in een akte van het klooster Herrenchiemsee. Het dorp is naast een redelijk bekende wintersportplaats ook nog eens bekend met dank aan een TV serie.
In Ellmau wordt Der Bergdoktor opgenomen. Ook zijn er talloze speelfilms opgenomen.

Ook is Ellmau bekend om een treintje helaas is die er niet meer, deze tandradbaan uit 1971 mocht in 2015 met pensioen en werd vervangen door een 10-persoons gondelbaan. Bij het bergstation van Ellmau  staat nog wel een treintje geparkeerd.Ellmau2
Ellmau ligt in het district Kufstein, niet ver van Kitzbühel.

In de middeleeuwen bestond Ellmau uit drie districten, namelijk het district Ellmau, Weißacher en Reiser. Pas in de 19e eeuw werden deze districten samengevoegd tot een gemeente die de naam Ellmau kreeg, in 1850 werden de gemeentes Ellmau, Scheffau en Söll samengevoegd tot een gemeente, de gemeente Söll.
Maar nog geen 15 jaar later werden de drie alweer gesplitst, dit gebeurde op 4 oktober 1865.

Auf der Ellmauer Halt 1900

Ellmauer Halt 1900

Ellmau is tegenwoordig uitgegroeid tot een toeristische wintersportplaats en met dank aan de verbinding met het skigebied Wilder Kaiser-Brixental is ook een wintersportgebied waar bijna 1 miljoen bedden worden gevuld per winterseizoen. En kom je in Ellmau begroet de mensen dan met “Griaß di!?, ook al ken je de mensen niet.

Op 9 november 1970 werd met de oprichting van de Erschließungsgesellschaft Ellmau G.m.b.H. de toekomst verzekerd met een startkapitaal van 160.000 Schilling (rond de €15.000) en deed men mee in de wereld van de wintersport, des ondanks had men al een skilift namelijk de Postbauerleiten. Deze lift werd op 3 april 1950 geopend met vier afdalingen en een rodelbaan.

sessellift ellmau 1951

Postbauerlift 1950

Scheffau

Een ander dorp is met 1356 inwoners Scheffau en binnen haar gemeentegrens ligt het Hintersteiner see, het grootste meer in het gebied. Het dorp werd voor het eerst in 1160 genoemd, de eerste vermelding werd het dorp Seefenouwen genoemd. Echter was er al in de 9e eeuw bewoning geweest op deze plek.

Scheffau behoorde in 1504 bij het hertogdom Beieren, en werd pas na de Beierse successieoorlog in 1779 met Kufstein, Rattenberg en Kitzbühel aan Tirol gevoegd. Uiteindelijk werd Scheffau in 1865 een onafhankelijke gemeente.

Scheffau betekent eigenlijk die schiefe Au, vrij vertaald de scheve Au. Het wapen werd in 1972 officieel toegekend en laat een adelaarskop zien op een zilveren met groene achtergrond. De groene kleur symboliseert de glooiende de schijven Au, de adelaar symboliseert de vogel die zich nu weer in het gebied bevindt.

In 1962 werd de Bergbahnen Scheffau oprichting, in 1971 werd de Bergbahn Scheffau am Wilder Kaiser GesmbH gevormt en een jaar later werd dit bezegeld met de opening van de Scheffau – Brandstadl sectie I & II. In 2018 werd de 8 persoons Aualmbahn gebouwd.

Hopfgarten

Aan de voet van de hohe Salve ligt het 5581 inwoners tellende familieparadijs, de meer dan 650 jarige stadje is en was toen al een belangrijke economisch centrum. Een van de zonnigste gemeente van de Kitzbüheleralpen heeft het oude marktcentrum uit wel eer nog steeds weten te behouden. Hopfgarten heeft nog steeds een traditionele dorpskern, mooie smalle gepleisterde steegjes en een prachtige barok kerk.
Vanuit het centrum kan men met een moderne gondelbaan de Hohe Salve op, hiermee zit je direct midden in het skigebied. De gondel is tevens perfect te bereiken met trein, het station heet ook niet voor niets Hopfgarten Berglift

Onder de gemeente Hopfgarten vallen naast Hopfgarten zelf ook de dorpen Kelchsau, Pesendorf en Penningdörfl.

De geschiedenis van Hopfgarten begint in ergens in 1362, de eerste geschreven documenten van Hopfgarten dateren uit dat jaar.

Hopfgarten 1898

Hopfgarten in 1898

In 1949 was het al mogelijk om door middel van een lift naar de top van de Hohe Salve te komen, in dat jaar was de Hopfgarten-Hohe Salve lift in gebruik, een éénpersoons stoeltjeslift. Deze lift is in 1954 gesloten omdat het door een lawine werd verwoest en vervangen voor de Hohe Salve Bahn I en de Hohe Salve Bahn II beide waren ook een eenpersoons stoeltjeslift.

De Hopfgarten-Hohe Salve lift was in die tijd de langste lift van europa met een lengte van 3km.

Ben je eenmaal boven op de Hohe Salve op 1829 m dan heb je een schitterend uitzicht over de Wilder Kaiser maar ook over de Hohentauern, vele 3000-ers zijn te zien. Op de Hohe Salve heb je ook een mooi draaiend panoramaterras.

Söll

Söll is een gemeente die op 1 januari 2014 3535 inwoners had, de geschiedenis van dit dorp gaat terug tot 600 n Chr. Echter werd pas in 1217 voor het eerst Söll genoemd op schrift, op dat moment heette het Sell. Men denk dat de naam Sel uit het Midden Hoogduitse woord Selina komt wat zoiets betekent als hostel of herberg. In 1480 werd de naam veranderd in Seel, en pas in 1615 kreeg het haar definitieve naam Söll.

In 1342 werd de Gerichte Kufstein, Rattenberg en Kitzbühel als bruidsschat aan de Tiroolse prinses Margarete Maultasch geschonken, waarschijnlijk werd het gebied door de prinses gebruikt om te jagen en af en toe stopte ze in Söll.

In 1504 werd Söll aan Tirol toegevoegd.

Door het slechte onderhoud van de wegen in en rond Söll was men lang gespaard gebleven van enige oorlogsgeweld, tot de Tiroolse vrijheidsoorlog in 1809. Tot 1814 stond Söll onder Beiers bewind tot het tijdens het Congres van Wenen weer aan Tirol werd terug gegeven.

Sinds de jaren 50 van de 20e eeuw trok het toerisme aan, en in 1953 kwamen er al 250 gasten. In 1959 werd de berglifte Söll opgericht en werd de eerste lift op de Hohe Salve gebouwd. Ook kreeg het een paar jaar later een VVV kantoor, mede hierdoor kwamen ieder jaar meer en meer toeristen.

De eerste skilift was de Angerschlepplift in 1959, deze was maar 7 jaar in bedrijf. In 1965 werden in Söll een sleeplift en een stoeltjeslift naar Hochsöll gebouwd, in de jaren daarna gevolgd door vele sleep- en stoeltjesliften. In 1988 werd de gondelbaan van Söll gebouwd, die in 2019 is vervangen door de hypermoderne Hexenwassergondelbaan, die sprekende gondeltjes heeft.
Het wapen van Söll betreft een rood schild met een zwarte havik, het is afgeleid van een zegel die gebruikt is op het vroegst bekende document van Söll uit 1287 van pastoor Heinrich von Habichowe.

Söll is ook zeer bekend omdat het de grootste verlichte skipiste heeft van de Alpen.

Itter

Op 1 januari 2014 had dit dorp die in 1420 voor het eerst genoemd is 1152 inwoners, en is bekend van een prachtig kasteel die ook terug te vinden is in het wapen van Itter.
Wanneer het kasteel gebouwd is, is niet bekend.

De burgheren van Itter waren altijd al verheugd over het uitzicht over het Inntal, dit maakte het zeer aangenaam om de omgeving in de gaten te houden.
Het huidige gebied is al sinds 1500 v. Chr bewoond, in 902 valt het Brixental en ook Itter onder het bisdom Regensburg. In die tijd was er al een kasteel, en pas in 1241 wordt Itter genoemd. Het grondgebied werd in 1380 verkocht aan de aartsbisschop van Salzburg verkocht, maar tijdens het bewind van keizer Maximiliaan werd het gebied weer terug gegeven aan Tirol.

In 1805 was Itter nog Oostenrijks, door het verdrag van Wenen werd het een Beiers gebied om in 1816 weer terug te keren tot een Oostenrijks en een Tirools grondgebied.

Itter kreeg haar eerste skilift in 1961 dit was de Kasbichllift, deze werd in 1986 afgebroken en vervangen. De laatste vernieuwing was in 2020 met de komst van de gloednieuwe 10 persoons Salvistabahn.

mogelijke locatie Kasbichllift Itter

Mogelijke locatie van de eerste skilift de Kasbichllift, bron: Alpinforum.

Going

Het laatste dorp in SkiWelt is Going een dorp met 1909 inwoners, en is in tegenstelling tot de andere dorpen een wat rustiger dorp. Voor de uitbundige Aprés-ski zit men liever in Scheffau en Westendorf. Daarom zijn er in Going nog betaalbare accommodaties te vinden.
Door de pittoreske uitstraling van het dorp is het zeer geliefd bij de toeristen, en dat niet alleen in de winter.

going

Het dorp werd in 1156 voor het eerst genoemd als Gouingen, wat een verwijzing zou zijn naar de vroegere bewoning in het gebied door Bajuwaren. Een andere bron vermeld 1160 als het jaar van de eerste vermelding, dit zou zijn in een document in het klooster Baumbach onder de naam Gowingen wat weer een afgeleide was van een Beierse edelman Gouwo of Gauwo.
In Going staat een van de mooiste Rococo kerken van Tirol, de architect was Andrä Hueber terwijl Matthias Kirchner verantwoordelijk was voor de fresco’s. Beide heren kwamen uit Kitzbühel.

kerk going

Het dorp ligt aan de voet van de Wilder Kaiser en ligt op zo’n anderhalve kilometer van Ellmau, wat het dichtstbijzijnde dorp is en ligt op 800m hoogte.

Going kende een bloeiende economie door de koper en zilvermijn die er was in de Am Rehrobichl tussen Going en Oberndorf, er werd in de eerste kwart van de 16e eeuw begonnen met het delven hiervan. De mijnwerkers woonden in het gehucht Prama wat een keltische naam is, een aanwijzing van een Keltische nederzetting. De Kelten waren toen (ca. 800 v.Chr) al bezig met het delven van koper en zilver.
De mijn werd rond 1773 gesloten, in de hoogtijdagen van deze mijn werd er 12.000 kg koper en 7000 kg zilver gewonnen per jaar.

De smelterij stond in Bärenstätten von St. Johann.

In 1964 had Going al een skilift een 1-CLF of te wel een een persoons stoeltjeslift, dit was de Astberg die in 1991 werd vervangen voor een 4-CLD/B wat weer een 4 persoons lift is. Het dalstation bevindt zich een stukje buiten het centrum van Going, terwijl het bergstation op de Hausberg dichtbij de Astberg. In 2012 werd de populaire Astberg rodelbaan uitgerust met besneeuwing en verlichting.
Pistekaart Skiwelt

Een overzicht van het complete skigebied.

SkiWelt panorama 23-24 Skikaart SkiWelt

Mesnerwirt Westendorf

Van den Berg Sport skischoen op maat

Zoek en boek je wintersport

Dit vind je ook FANtastisch...