De nieuwe liften van 2015/16: Deel 1 de Gondels

De nieuwe liften van 2015/16: Deel 1 de gondels

TirolS

Het seizoen is inmiddels al ruim voorbij. Er waren dit jaar een aantal nieuwe liften bijgebouwd, zowel grote 10-persoonsgondels als snelle en moderne stoeltjesliften. Aangezien er op het moment niet echt heel veel te melden is over liften die worden gebouwd voor het komende seizoen, 2016/17, gaan we terugblikken op wat er afgelopen seizoen bij is gekomen aan liften met behulp van wat filmpjes. Vandaag in deel 1 de gondels.

10-MGD Tirol S Bahn, Fieberbrunn

“Zwei Länder. Eine Bahn.” het motto, wat je op iedere cabine terugziet. Deze lift verbindt de deelstaat Tirol met de deelstaat Salzburg, maar ook verbindt deze lift het skigebied van Fieberbrunn met het gebied van Saalbach, Hinterglemm en Leogang. Zo ontstond de nieuwe lange naam en ook het grootste aaneengesloten skigebied van Oostenrijk: Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn.

De TirolS Bahn is zoals het tussenkopje zegt een 10-persoonsgondel. De lift is verdeeld in twee delen, maar opstaan hoef je niet, want de cabine gaat gewoon verder in het middenstation. De totale lengte van de lift is 2890m. De capaciteit is 2600 mensen per uur.  De totale kosten waren rond de 54 miljoen (lift+piste+sneeuwkanonnen).

Maar nu nog het filmpje, want we zouden de liften laten zien aan de hand van een filmpje. Speciaal voor de mensen die deze lift niet hebben meegemaakt deze winter is er een onride filmpje van gemaakt.

10-MGD Hartkaiserbahn, Ellmau

Ellmau Hartkaiserbahn

Het zat er toch in, het treintje van Ellmau moest vervangen worden. Na 44 jaar dienst en na 34 miljoen mensen te vervoerd hebben, ging het icoon van Ellmau met pensioen.

Toch is de nieuwe  10-persoonsgondel een grote verbetering ten opzichte van het treintje. Ten eerste kun je continue instappen, terwijl je vroeger bijvoorbeeld rond 10:00 in gigantische rijen kon staan voor een redelijk lange tijd, omdat je niet continue kon instappen. Tegenwoordig zijn er bijna nooit meer gigantische rijen, wat een groot voordeel is. Ten tweede is de gondel een grote verbetering op het gebied van comfort. In het treintje moest je staan, in de gondel kun je zitten. Daarbij heeft de gondel ook stoelverwarming voor de “koude” decemberdagen. En als kers op de taart is er zelfs WLAN in de cabines, al heb ik die zelf niet uitgetest (iemand wel? Deel dan je ervaring in de reacties ? ).

De nieuwe Hartkaiserbahn kan 3220 personen per uur vervoeren (een verdubbeling van het oude 1500 p/u). De lengte van de baan is ongeveer 2,1 kilometer en heeft een hoogte verschil van 716 meter.

Dan tot slot nog een onride filmpje, om deze rit ook te beleven (dus is het je niet gelukt om deze lift te gebruiken, grijp dan nu je kans ? )

Gletscherjet 3+4, Kaprun Kitzsteinhorn

Gletsjerjet-3-4-Kaprun-Kitzsteinhorn-8

Dit was een van de grotere projecten, maar ook een van de bijzondere. Het project was vooral een van de grotere projecten, omdat de bouw twee jaar duurde. Dit heeft er mee te maken dat er maar deels van het jaar kan worden gebouwd. Ook was dit een van de grotere projecten, omdat een deel van de gletscher werd geherstructureerd. Pisten werden breder en liften verdwenen of werden verplaatst. Een bekende lift die weg moest was de Gratbahn, een 4-persoons stoeltjeslift.

Waarom dit project één van de bijzondere was, komt doordat dit afgelopen seizoen nog de eerste combibaan was die op de Kitzbüheler Alpen Allstarcard zat. Een combibaan is een lift waarbij een gondel gecombineerd is met een stoeltjeslift. De Gletscherjet 3 is een combibaan waarbij een 10-persoons gondel gecombineerd is met een 8 persoons stoeltjeslift. Gletscherjet 4 is een normale gondel, maar ook weer niet helemaal. In het middenstation gaan de gondels van de Gletscherjet 3 door naar de gletscherjet 4 en draaien de stoeltjes om. Deze toepassing van een combibaan waarbij gondels door gaan in het middenstation was de eerste. Kortom, nam je beneden de gondel, dan kon je gewoon blijven zitten tot de top. Voor komend seizoen zijn er trouwens meer combibanen beschikbaar met de Allstarcard, mits je een seizoenkaart koopt en daardoor toegang hebt tot de Salzburger Superski Card.

De Gletscherjet 3 kan 3600 personen per uur vervoeren, is 1010 meter lang, heeft een hoogteverschil van 179 meter en de rit duurt ongeveer 3,5 minuten. De Gletscherjet 4 kan 2772/3326 personen per uur vervoeren, is 1150 meter lang, heeft een hoogteverschil van 298 meter en de rit duurt ongeveer 4 minuten.

Helaas is van deze lift (nog) geen onride, maar wel een update van 25 oktober 2015.

Alpen Reizen

Zoek en boek je wintersport

Dit vind je ook FANtastisch...