Droom Kitzbüheleralpen aaneengesloten

Droom Kitzbüheleralpen aaneengesloten

Kitzbüheleralpen

Droom Kitzbüheleralpen aaneengesloten, wij dromen er van dat de hele Kitzbüheleralpen eens verbonden wordt. Wat we hier mee bedoelen is dat er verbindingen zijn tussen alle nog niet verbonden stukken. We gaan vandaag even dagdromen van een aantal verbindingen die er nog niet zijn en waarvan er ook nog geen concrete plannen liggen. Zelf hebben we er over nagedacht en we laten aan de Bergbahnen zien hoe ze dat zouden moeten doen. Of de verschillende Bergbahnen luisteren naar ons is natuurlijk vers 2 ? Daarbij zullen we ook wat geruchten op een rij zetten, dus let goed op: niet alles wat we in dit artikel vertellen is gebaseerd op feiten, het is nog steeds een droom.

Skiwelt-Kitzbühel

De discussie rondom deze verbinding heeft al regelmatig plaatsgevonden in de reacties op de site maar zeker ook op Facebook. Vorig jaar is de verbinding al verbeterd doordat er nu een shuttle continue op en neer rijdt (om de 10 minuten rijdt er een bus. Maar wij willen liever skiënd naar de Ki-west of Pengelstein. Daarom hebben wij de volgende oplossing:

verbinding skiwelt

Een blauwe pisten vanaf de dalafdaling naar de Pengelstein 1. Om vervolgens dan weer terug te komen van de Ki-west kan men gewoon heel simpel een stoeltjeslift bouwen naar het dalstation van de Pengelstein 2. Natuurlijk moet de stoeltjeslift dan wel alle opties hebben (Stoelverwarming en een kap) en moet hij lekker snel zijn (6m/s)

Verbinding St. Johann-Kitzbühel

Het plan voor een verbinding is al redelijk oud. De reden waarom er nog steeds geen verbinding is, is niet duidelijk. Maar stel, er komt een verbinding, dan vinden wij dat hij zo moet lopen:

verbinding kitz horn

Een lift vanaf de Penzing, langs het bergkruis naar Kitzbühel. Waarom niet vanaf de Harschbichl? Heel simpel, omdat de ruimte voor een baan krap wordt en het te erg het uitzicht op de Kitzbüheler Horn blokkeert. Deze route is ook een van de minder steile routes, dus hoef je niet persé een Pendelbahn/3S Bahn/Funitel te bouwen en is een 10 persoonsgondel ook prima, toch?

St. Johann-Fieberbrunn

Om eerlijk te zijn hebben we geen idee hoe deze verbinding tot stand moet komen. Er moeten namelijk twee bergen skibaar worden gemaakt. Maar vanaf het Rainal aan de Kitzbühel kant kan men makkelijk een lift bouwen richting Fieberbrunn. Ook is er dan 1 heuvel/berg minder:

kitzbuhel fieberbrunn 1

Het idee is een gondel vanaf het Raintal naar de Karstein (zo heet die tussenberg) en een gondel vanaf Fieberbrunn met een middenstation in het Pletzerbachtal, naar de Karstein. Dat middenstation is alleen maar om ervoor te zorgen dat er ook nog te skiën valt in deze verbinding, want wij zijn wel fan van skiverbindingen.

Kitzbühel-Wildkogel Arena

De Wildkogel-Arena heeft serieuze ambities om een verbinding te bouwen naar Kitzbühel (Pass Thurn gedeelte van het gebied) Het zou natuurlijk heel interessant zijn als deze ook werkelijk komt. Voor wie wel eens op de Resterkogel heeft geskied heeft vast wel eens opgemerkt hoe dichtbij Wildkogel eigenlijk is. Een verbinding is dus niet zo heel gek.

kitzbuhel-wildkogel

De Gondelbaan loopt in onze droom van de Zweitausender naar het restaurant Geisl-Hochalm, met een middenstation in het dal er tussen. Natuurlijk hoeft die toegevoegde skipiste van ons niet en kan het veel simpeler. Daarom is een 3S Bahn van top naar top niet verboden.

Pass Thurn-Hinterglemm

Dit is misschien wel een van de wildste dromen, een verbinding tussen Pass Thurn en Hinterglemm. Voor deze verbinding moet je echt een heel nieuw skigebied maken.

pass thurn hinterglemm

Het is inderdaad een hele grote verbinding. Verbinding 1 bestaat uit een 10 persoonsgondel (10-MGD) met een mooie lange rode piste. Verbinding 2 is een Stoeltjeslift met alle opties. De piste erbij is een lang blauw pad.  Verbinding 3 is een lange 10-MGD met een middenstation. Dat middenstation is er om ervoor te zorgen dat er ook nog te Skiën valt in deze verbinding. Tot slot is verbinding 4 nog een Stoeltjeslift naar de Seekar in Hinterglemm, met daaronder een zwarte piste met een blauw pad.

Geruchten over geplande liften

Nu we onze dromen en wensen hebben gehad, gaan we het hebben over wat geruchten over geplande liften. We hebben een kort lijstje:

  • De geplande Eichenhofbahn in St. Johann wordt gebouwd door Leitner.
  • Kitzbühel wil een gondel bouwen op de horn vanaf de Trattalmmulde naar de top
  • St. Johann en Kitzbühel onderhandelen over een verbinding
  • De Hausbergbahn tussen Ellmau en Going gaat een Gondel/combibaan worden
  • De Kohlmaisgipfelbahn gaat worden vervangen in 2017

We zullen zien wat waar is ? en..of dit alles een droom blijft zal de komende jaren gaan uitwijzen. Tot die tijd dromen wij verder….

Summittravel728x90

Zoek & boek

Zoek de perfecte wintersportreis bij onze exclusieve partner Summit Travel
Maak hierboven hiernaast een selectie.

Ook interessant...

8 reacties

  1. Els schreef:

    Verbinding tussen ki-west en pengelgelstein zou top zijn met bijbehorende afdalingen. Zo zijn skiwelt en kitzbuchel dan eindelijk verbonden.

    • Roel Hilhorst schreef:

      De vraag is alleen: wat wil Kitzbühel en wat wil en kan Westendorf. Het zal wel even duren voordat er iets naar buiten komt. Sowieso denk ik dat Kitzbühel pas wil verbinden als in westendorf de liften worden vernieuwd en dat geldt het zelfde als in St. Johann. Zo zei de burgermeester van Kitzbühel: “Eine klare Absage gibt es in Sachen Horn aber an die benachbarten Bergbahnen St. Johann i. T. Ein Zusammenschluss sei hier kein Thema, betont Winkler. „Es nützt auch der stärkste Traktor nichts, wenn der Anhänger eiert“, sagt Winkler. Eine Verbindung mit St. Johann würde erst Sinn machen, wenn dort die Anlagen erneuert würden.”
      http://www.tt.com/wirtschaft/standorttirol/8602407-91/kitzb%C3%BChel-streckt-seine-f%C3%BChler-aus.csp

      Als geruchten kloppen, dan begint de modernisering van St. Johann volgend jaar. En Kitzbühel zal wel later realiseren dat ze maar beter wel kunnen verbinden met de beide gebieden.

  2. Siegmann schreef:

    De verbinding met de wildkogel arena is al bevestigd . De tijdslijnen variëren echter nog

    • Roel Hilhorst schreef:

      Het is bevestigd dat er plannen zijn, in 2013 al. De geplande route is vanaf de zweitausender naar ergens in het gebied van de wildkogel. Echter staat het project al een tijd stil. Wel heeft Kitzbühel recent in een krant verteld dat ze zullen meewerken als er een goed voorstel komt.

  3. Daan schreef:

    Ik wil nog wel even verder gaan en ook in westelijke richting denken.

    SkiWelt – Wildschönau-Niederau: Hiervoor is 1 lift nodig.
    Wildschönau – Ski Juwel: Het hoort al bij elkaar geloof ik, maar is nog niet skitechnisch verbonden.
    Ski Juwel – Zillertal: Hier kan een EUB het Zillertal in worden gebouwd of/en een verbinding in de richting van Zell am Ziller en/of een Pendelbahn richting Spieljoch.
    Zillertal: Een verbinding Spieljoch – Hochzillertal is zeker. Hochzillertal en Mayrhofen willen ook met elkaar verbonden worden. Een Pendelbahn tussen Hochzillertal en Zell am Ziller is zeker mogelijk, zie G-Link.
    Koningsleiten – Wildkogel: Dit is de langste verbinding en er zijn wel 7 stoeltjesliften nodig om dit met elkaar te verbinden. Er is al eerder gesproken over deze verbinding. Hij is zeker maakbaar, maar zou alleen wat toevoegen als de complete ronde wordt gecomplementeerd denk ik. Een 3S zou overigens sneller zijn dan de 7 stoeltjesliften.

    Al met al, zou het hierdoor mogelijk worden om een complete ronde door Salzburg/Tirol te maken. Je zou dan bijvoorbeeld een tour kunnen aanbieden waarbij je elke nacht in een ander hutje/hotel slaapt.

  4. Kees schreef:

    Om een beetje vaart achter al deze mooie plannen te zitten zal er een overkoepelend orgaan opgezet moeten worden.
    Erik lijkt mij de perfectie voorzitter n Roel een meer dan goede vice voorzitter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *