Duurste en langste gondel van Oostenrijk komt in Stubai

Duurste en langste gondel van Oostenrijk komt in Stubai

Michael Gstrein en Catharine Propst

Michael Gstrein en Catharine Propst
©Reisprofs.nl

Het grootste gletsjergebied van Oostenrijk is sinds 2 april van dit jaar gesloten. Over de reden daar hadden we al eerder over geschreven namelijk de sloop van de oude uit 1973 komende Eisgratbahn en de bouw van de nieuwe 3S-Eisgratbahn, een 4,7 km lange gondelbaan die de langste is van de Alpen.

Tijdens een persbijeenkomst in Snowplanet in Velzen vertelde Michael Gstrein (TVB Stubai Tirol) en Catharine Propst ( marketing & PR stubaier Gletsjer) wat er staat te gebeuren. We wisten al dat de 3S Eisgratbahn gebouwd gaat worden door Leitner en dat de Italiaanse ontwerpstudio Pininfarina, bekend van de vele Ferrari’s, het ontwerp van de gondel voor hun rekening neemt.

Kosten van dit alles is beraamt op 60 miljoen euro’s en daarmee is het de duurste kabelbaan uit de geschiedenis van Oostenrijk.

Onderstaand nog wat foto’s van de oude Eisgratbahn en te zien is dat er al was gestart met wat werkzaamheden (demonteren van de lift)

Alles nieuw

Wat er komt was eigenlijk al bekend een 4,7 km lange kabelbaan met 48 cabines. Per cabine kunnen er maximaal 32 mensen in 24 zittend en 8 staand die vanaf het middenstation erbij kunnen komen. De passagiers gaan met een snelheid van 25km/u naar boven waar men ruim 10 minuten over doet. WiFi is aanwezig en de zetels zijn van leer. Het dalstation begint op 1.697m waar 1.800 parkeerplaatsen gerealiseerd zullen worden, het bergstation bevindt op 2.900m. Op het middenstation is het mogelijk om over te stappen op de Gamsgartenbahn die je brengt naar de populaire afdalingen van Falwesuna en Silberschneid .

Door de ligging wordt zowel het dal- als het middenstation gloednieuw terwijl het bestaande bergstation gerenoveerd en gemoderniseerd wordt, AO-architecten zijn hier verantwoordelijk voor. Het ontwerp is veel beton en glas waarbij de uitgangen en distributieruimtes groot en ruim zijn, ook zal er een skidepot komen en wordt het bergstation uitgebreid met restaurants en winkels.

Duurzaam de berg op

Door de ligging van de Eisgratbahn hoeft men niet meer met de bus naar de Muttenberg dalstation waar de oude Eisgratbahn en de Gamgarten I vertrekt, ook gebruiken de faciliteiten groene stroom. Aan de natuur is tijdens het ontwerp en de bouw ook gedacht, zo is ter compensatie het beschermde gebied met 45 hectaren vergroot.

De oude gondels zijn inmiddels verkocht.

Waarom men gekozen heeft voor een 3S baan is logisch te noemen, een 3S baan heeft 2 draagkabels en een trekkabel. Door deze constructie zorgt men voor een maximale comfort en windstabiliteit. Door het bouwen van de nieuwe 3S baan op de nieuwe plek is er ook ruimte voor een nieuwe afdaling van 3,8 kilometer lang.

De bouw is verdeeld in twee fases van twee keer 6 maanden in 2 jaar, dit in barre werkomstandigheden. Ondanks dat de bouw na het winterseizoen plaats vond was men niet verzekerd van mooi weer, ook in de zomer sneeuwt het daar.

Als alles verloopt zoals men verwacht zal de nieuwe Eisgratbahn op 29 oktober 2016 open gaan voor haar eerste officiële rit.

3S Eisgrat ? de feiten

  • Hoogte dalstation: 1.697 meter
  • Hoogte middenstation: 2.291 meter
  • Hoogte bergstation: 2.885 meter
  • Toegenomen lengte: 4.686 meter
  • Hoogteverschil: 1.203 meter
  • Reistijd dal ? berg: 10,7 minuten
  • Snelheid: 25 km/uur
  • Aantal cabines: 48
  • Uitvoering: lederen stoelen, panorama ramen, gratis wifi, ontwerp Pininfarina
  • Personen per cabine: 32 (24 zittend, 8 staand)
  • Capaciteit: 3.014 personen per uur
  • Steunpilaren: 7
  • Kabelbaanproductie: LEITNER ropeways
  • Station architectur: ao-architekten
  • Bouwperiode: juni 2015 tot najaar 2016
  • Geplande opening: 29 oktober 2016
  • Bouwkosten: ?60,6 miljoen

Kogler Seilbahnunternehmen

Speciale dank ook weer naar de firma Kogler die ook meehelpen aan de bouw van deze lift en ons diverse foto’s beschikbaar hebben gesteld.

Zoek en boek je wintersport

Dit vind je ook FANtastisch...