Het leven van een skileraar annex bergwandelgids in #augustus

Gaby Andrei

Het vliegt voorbij, die zomer. Waar juni langzaam voort leek te kruipen, is juli voorbij gevlogen! Er was een hoop te doen in Kaprun, ook was er veel voor te bereiden voor de laatste tochten van deze zomer. En…mijn vriend begint weer rond te hobbelen en dingen te ondernemen. Kortom, een heeeeerlijke maand!

Nadat ik terug was van een reeks touren, had ik lekker wat weken pauze. En die heb ik dan ook vol benut. Niet alleen om uit te rusten, maar ook om er zelf op uit te gaan, lol te maken en af en toe een feestje in te plannen. Het begon eigenlijk met ons dorpsfeest. In mijn andere artikel kon je daar al het 1 en ander over lezen. Het Trachten-dorpsfeest is altijd een groots gebeuren hier. En ook ik heb er dan ook 2 avonden volop van genoten. Live muziek, een broodje bosna en bijkletsen met vrienden, elk mens heeft dat af en toe nodig toch.

Daarnaast was ik in juli op pad in ‚mijn achtertuin: “het Hohe Tauern Nationalpark” Dit is het grootste nationalpark van Midden-Europa en van de Alpen. Het park strekt zich uit over 3 Bundeslanden: Kärnten, Tirol en Salzburgerland. In de kernzone van het park vind je echt ongerepte wilde bergnatuur. De invloeden van de mens worden hier tot het minimum beperkt en je kan er genieten van marmotten, gemsen, pure wilde flora en authentieke berghutten. Met een familie van vaste gasten was ik 5 dagen onderweg in deze prachtige omgeving.

Hohetauern

We begonnen met een dagje klimmen naar de eerste berghut, gevolgd door een bezoek aan een gletsjer-meer. De dagen erna waren gevuld met het beklimmen van hun eerste 3000m hoge bergpiek, een paar pittige passages met staaldraad-zekering, en gemoedelijk warme avonden op gezellige hutten. Ook hadden we de mazzel dat we veel dieren, maar ook Edelweiβ en Enzian gevonden hebben. Kortom, een zeer mooie en succesvolle tocht!

Daarna was het tijd voor mijzelf om er eens op uit te gaan. Samen met een aantal vrienden van de skischool, ben ik op een tweedaagse huttentour gegaan. Voor de meeste was het hun eerste ervaring met echt bergwandelen en het slapen op een berghut. En als je dat nog nooit mee hebt gemaakt, is het wel even wennen. En het was ook nog eens een echt pittige tocht. Op de eerste dag stond er 15 km lopen met een stijging van een kleine 1400m op het programma. Op dag 2 kwam daar nog eens 800m aan stijging bij, om daarna ook weer die complete 2200m naar beneden te gaan. En dat over een lengte van dik 25 km!

We waren dan ook al behoorlijk moe toen we op dag 1 op de hut kwamen. Maar de goede sfeer, het lekkere eten en een super gitaarsessie van @karim-and-a-backpack  maakten dat we dit snel vergaten. En toen we de volgende dag ook nog eens de 3022m hoge Larmkogel bedwongen, toen was het feest compleet. Weinig kon onze goede stemming nog veranderen. Een super geslaagde tour met geweldig gezelschap.

En nu, nu staat inpakken op het programma. Want aanstaande zondag vertrek ik voor mijn laatste serie van lange touren. Eerst staat de prachtige E5 op het programma (lees mijn E-book om meer te weten te komen over deze geweldige tour). Deze word gevolgd door een, voor mij nieuwe, tour: de volgende etappe van de E5 van Bolzano naar Trient. Deze staat meer in het teken van uitzichten, culinair genieten en goede Italiaanse wijn. Ik kijk er nu al naar uit om elke ochtend te kunnen ontbijten met een perfect cappuccino en in de avond lekkere pasta en risotto te kunnen verorberen.

Als ik dan weer thuis kom, is het inmiddels midden september. En dat betekent….dat de winter er weer langzaam aan begint te komen. De winter is voor velen misschien nog ver weg, maar hier begint het alweer enorm te kriebelen. De liften openen eind september weer en dat betekent dat het tijd is om de lange latten weer op te zoeken en te trainen voor het nieuwe seizoen!

Hohetauern

Alpen Reizen

Zoek en boek je wintersport

Dit vind je ook FANtastisch...