Maiskogel en Kitzsteinhorn wordt 1 skigebied via K-onnection

K-onnection Maiskogel Kitzsteinhorn Kaprun

Bijna een jaar geleden brachten wij het al als breaking news, nu een jaar later weten we meer. K-onnection de verbinding van twee skigebieden, waarmee een vurige wens van velen in vervulling gaan.

Op 12 oktober 2016 kregen we het breaking nieuws onder ogen, de familieberg Maiskogel en het eerste gletsjer skigebied van Oostenrijk zal met elkaar worden verbonden. De plannen moesten nog voorgelegd worden, de connectie tussen de Maiskogel en de Kitzsteinhorn zorgt ervoor dat een grote ergernis verdwijnt

De filevorming in het hoofdseizoen richting de gletsjer.

Ski-in-Ski-Out

Vanaf december 2019 kan men vanaf het dorp Kaprun via een 10 persoonsgondel eerst de Maiskogel op, om vervolgens vanaf het bergstation van deze 10 persoonslift over te stappen op een 32 persoonsgondel die je naar Langwied gaat brengen. Dit is op een hoogte van 1.975 meter het hart van de Kitzsteinhorn. Er zullen zoals we al eerder gemeld hebben twee liften worden gebouwd. De eerste de 10 persoonslift zal vanaf 22 december 2018 in gebruik worden genomen. Een jaar later is dan het de K-onnection echt klaar, dan zal de 3K lift gereed zijn.

Een piste van Langwied richting de top van de Maiskogel die komt er niet.

K-onnection Maiskogel Kitzsteinhorn Kaprun

THE K‑ONNECTION TO THE FUTURE.

De eerste stap is op 14 augustus gezet met het zetten van de handtekeningen, onder toezicht van Jozef Rumpf.  De CEO’s van Gletscherbahnen Kaprun AG Norbert Karlsböck en Maiskogel Betreibs AG Albert Rattensperger zetten hun handtekening onder de fusiepapieren. Zij werden vergezeld door de burgemeester van Kaprun Manfred Gaßner.

Facts and figures

We wisten al dat er een 10 persoonlift gaat komen, wel nieuw is dat de 32 persoonsgondel aan drie kabels bevestigd is, een 3S bahn. Dat er een 32 persoonsgondel komt was ook al bekend, eerst was de naam nog 3S Kitzsteinhorn-liner dit is nu veranderd in de 3K Kaprun-Kitzsteinhorn-K-Onnection.

K-Onnection MK

© Kitzsteinhorn.at

MK Maiskogelbahn:

  • 10 persoonsgondel
  • 123 cabines
  • enkele kabel
  • capaciteit: 2.800 persur
  • snelheid: 6m/s
  • hoogte dalstation: 76
  • hoogte middenstation: 1.137m
  • hoogte bergstation: 1.570m
  • lengte: 3.813m
  • reistijd: 12 minuten
  • producent: Leitner
  • geplande opening: 22 december 2018
K-Onnection 3K

© Kitzsteinhorn.at

3K Kaprun-Kitzsteinhorn-K-Onnection

  • 32 persoonsgondel
  • 32 cabines
  • driekabels
  • capaciteit: 2.700 pers/u
  • snelheid: 8m/s
  • hoogte dalstation: 1.570m
  • hoogte bergstation: 1.975m
  • lengte: 4.311m
  • reistijd: 9.1 minuut
  • producent: Doppelmayr
  • geplande opening: 21 december 2019

Onze eerdere berichtgeving hierover kun je hier en hier vinden.

Bron: k-onnection.com

Summit Travel Zoek en Boek

Zoek & boek

Zoek de perfecte wintersportreis bij onze exclusieve partner Summit Travel
Maak hierboven hiernaast een selectie.

Ook interessant...

6 reacties

  1. Freek Oosterom schreef:

    Volgens mij klopt de hoogte van het bergstation van de Maiskogelbahn niet. Opvallend dat er voor twee verschillende producenten gekozen is: Leitner en Doppelmayr.

  2. Chris schreef:

    Ik weet niet hoe jullie aan dit stukje komen, maar dat is nooit beloofd, en zal ook nooit gebeuren:
    “De plannen moesten nog voorgelegd worden, de connectie tussen de Maiskogel en de Kitzsteinhorn zorgt ervoor dat een grote ergernis verdwijnt: De filevorming in het hoofdseizoen richting de gletsjer.”

    De files zullen niet verdwijnen. De wachttijden bij de bussen zullen korter worden, maar het verkeer dat vanuit de omgeving met de auto komt, zal gewoon naar boven rijden.

    En als je dan kijkt naar de periode waarin de langste files staan, namelijk Pasen, dan zal je zien dat veel mensen het liefst gewoon naar boven zullen rijden, en een kwartiertje of 20 minuten file voor lief nemen. Zeker omdat er geen dalafdaling van af de Maiskogel meer zal zijn,

    De nieuwe route met de lift gaat namelijk 30 – 40 minuten duren, hij zal dus niet of nauwelijks sneller zijn. (Theoretische waardes worden nooit gehaald, zeker niet bij grote drukte).

    • Eric schreef:

      Chris we gaan het zien en beleven. Wat wel zo is dat als je terug bent bij de top van de Maiskogel je toch naar beneden zou kunnen skiën. en….. ik heb ok al een video gespot van mensen die toch vanaf langwied richting Kaprun zijn wezen skiën. Heb de video gezien maarkan er niet uit opmaken of dit ook zo is…. Zal er wellicht nog eens een bericht van maken.

      Wat denk wel zo is… er zullen toch minder auto’s naar boven rijden lijkt mij dat is toch weer goed voor het milieu. Ik kan me voorstellen dat dit ook als argument gebruikt is om dit plan er door heen te krijgen…. Maar dat is wat ik denk. …en dan hebben we het nog niet gehad over het volgende project….. Als dit klaar is dan komt er ook een verbinding met de Schmittenhöhe…..

      • Chris schreef:

        Je kan inderdaad vanaf de top van de Maiskogel weer tot in het dal skiën, maar niet met Pasen, als de lange files er staan.

        Van Langwied tot in Kaprun centrum is wat moeilijk, berg op skiën gaat wat moeilijk. De oude afdaling tot aan het dalstation van de GJ1 is wel nog steeds te doen als je weet waar hij ligt. Die wordt ook nog steeds gebruikt door toerskiërs.

        Er zullen zeker een paar auto’s minder naar boven rijden, maar dat zijn niet de argumenten geweest voor deze lift.

        De verbinding Zell – Kaprun staat al jaren op de planning. Je kan je als Skiër afvragen waarom je dit zou willen? Ga je echt vanuit centrum Zell am See 1,5 uur in de lift zitten om in Kaprun te kunnen skiën, en dan weer in de middag 1,5 uur terug? Terwijl de je met de bus en oude lift er in 45 minuten kan zijn? En dan ook nog eens flink meer betalen voor de liftpas.

        Want uiteindelijk betaalt de skiër het allemaal zelf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *