Behind the scenes in het Skicircus SHLF

 

© Saalbach.com

Bernkogelbahn in stalling

Behind the scenes in het [block]0[/block]

Je staat er bijna niet bij stil maar er gebeurd een hoop terwijl wij lekker in bed liggen, maar wat gebeurd er allemaal in het Skicircus. Via Saalbach.com kregen we een behind the scenes in het Skicircus.

We weten allemaal dat het winterseizoen het belangrijkste seizoen is in de alpen en met name Oostenrijk, gebieden geven miljoenen per jaar uit om de bezoekers thuis te laten voelen. Denk niet alleen aan wat we zien, maar ook wat we niet zien, sneeuwmachines, pistebully’s, plekken waar we overnachten en ga maar door. In deze maanden wordt er keihard gewerkt, daarom is het FANtastisch om te zien wat men allemaal doet in een dag. Om ons te laten zien wat er allemaal op een dag gebeurd nam Lena Gerbig van Saalbach.com een kijkje op de Bernkogel.

4 uur:

Het is vroeg maar niet voor Hannes Geisler, al meer dan 16 jaar bestuurt hij een Pistebully. En net zo lang staat hij met veel enthousiasme midden in de nacht op, om met dezelfde enthousiasme de pistes perfect te prepareren. Gedurende de nacht heeft het gesneeuwd, voor hen betekent dat de pistes ook in de vroege ochtend geprepareerd worden. Vooral de vlakke gedeeltes moet voor een tweede keer geprepareerd worden, zo kunnen ze de skiërs en snowboarders een optimale piste kwaliteit garanderen.

Maar hij doet dit niet alleen, Hannes Geisler heeft de leiding over 8 medewerkers en gezamenlijk zijn ze verantwoordelijk voor de Bernkogel en andere pistes. Met een blik op het weerbericht wordt beslist of zij alleen in de nacht de pistes prepareren, of ook in de vroege ochtend.

Een pistebully weegt zo 14 ton, en gebruikt 250l diesel per nacht. De cabine is voorzien van het nodige naast dat het lekker warm is binnen heeft het ook een radio, en kan men 5,5 m tegelijk prepareren.

© Saalbach.com

Schneimeister

7 uur:

Terwijl Hannes Geisler en zijn team druk bezig is komt één van de twee operation managers aan op zijn werk, Johann Maurer is  verantwoordelijk voor een specifiek deel van de Bernkogel. Hij moet erop toe zien dat de liften en pistes in zijn deel in orde zijn. De cabines worden in de nacht gestald, in de ochtend worden eerst testen uitgevoerd voordat de gondels weer op de kabel gehangen worden. Zo wordt er een lege run gemaakt die 5 minuten duurt, dit om het ijs te verwijderen door de vibratie in de kabel. Ook controleert men of de kabel in orde is, dit doet men door de spanning in de kabel te meten. Dit wordt iedere ochtend bijgehouden in een logboek.

Alle cabines zijn dus gestalt in het middenstation behalve 4, deze zijn in het dalstation gestalt. De laatste medewerkers komen aan het eind van de dag hiermee naar beneden en zullen hiermee ook weer naar boven gaan. Naast de medewerkers worden deze gondels ook gebruikt voor het vervoeren van goederen.

 ?Wir bringen diese Lieferung zu den bewirtschafteten Hütten am Bernkogel?

Aldus Jakob Niederseer de tweede operation manager van de Bernkogel

7:30 uur:

De eerste gondels met medewerkers en ski’s gaan richting het middenstation, zo ook Gerd Höller en Robert Schernthaner. Beide zijn ze onderdeel van de pistedienst, een dienst bestaand uit 30 personen. Ieder team is weer verantwoordelijk voor een deel van de piste in het skigebied, en zo zijn zij verantwoordelijk voor de Bernkogel. Naast de fysieke check van de piste wordt ook de veiligheidshekken en bewegwijzeringen gecontroleerd, daarnaast verzorgen zij ook de eerste hulp mocht dit nodig zijn.

Een dergelijke controle ronde worden drie keer per dag gedaan.

7:40 uur:

Ze zijn niet te missen de sneeuwmachines die op iedere piste in grote getalen aanwezig zijn, alleen al op de Bernkogel staan er 95 volledig computer gestuurd. Voor iedere stuk van het skigebied is een snow making manager verantwoordelijk voor de sneeuwmachines, hij bepaald waar, wanneer en hoeveel er geproduceerd wordt. Voor het maken van sneeuw is een hoop water nodig, alleen al in dit seizoen is er 3000 kubieke meter water gebruikt.

Vanaf midden februari stopt men met het produceren van kunstsneeuw, de koeien willen ook graag weer de weide in. Jakob Niederseer zegt hierover:

?Bald ist ja schon März und dann ist es bloß noch einen Monat, in dem wir Skibetrieb haben. Die Bauern wollen ja auch irgendwann wieder auf ihre Wiesen.?

© Saalbach.com

Schneimeister

7:45 uur:

Ondertussen hebben de vier gondels die in het dalstation stonden het middenstation bereikt, hier begint de werkdag van Christian Ralser. Hij is de liftbediende en werkt hier al meer dan 25 jaar. “Zijn “kabelbaan” bestaat uit 82 gondels en moeten iedere dag weer aan de kabel gehangen worden, in de kelder van het middenstation staan er 78, en 4 in het dalstation. Om veiligheidsredenen mogen de gondels in de nacht niet buiten aan de kabel blijven hangen.

Daarnaast is Christian ook verantwoordelijk voor de veiligheid van de wintersporters die gebruik maken van de lift, hij bepaald ook wanneer de liften sluit mocht de weerconditie erom vragen.

Als eenmaal alle liften aan de kabel hangen is het tijd voor de andere werknemers om naar hun werkplek op de Bernkogel te gaan, iedereen is er klaar voor. Laat de wintersporters maar komen.

8:10 uur

Hannes Geisler is in het dal aangekomen en stuurt zijn pistenbully de garage in, zijn werk voor nu zit erop. Nog 20 minuten en de Bernkogel gaat open voor de wintersporters, een paar minuten voor aanvang is alles gereed. De medewerkers bij de kaartverkoop zijn er klaar voor, de paar minuten voor de opening is bekend als de stilte voor de storm. Om 17:00 uur is de piste al lang gesloten en alle medewerkers zijn van de Bernkogel af, het is weer tijd voor Hannes Geisler en zijn team met pistebully’s.

Bron: Saalbach.com

Summittravel728x90

 

Zoek en boek arrangementen

Zoek & boek jouw bestemming

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Heb jij je al geabonneerd op onze Nieuwsbrief?

Op de hoogte blijven van het nieuws uit Oostenrijk. Abonneer je gratis op onze Nieuwsbrief en je bent als eerste op de hoogte.

* verplicht