Bouwupdate Brennerpas de bouw van de nieuwe Luegbrug

Bouwupdate Brennerpas de bouw van de nieuwe Luegbrug

Brennerpas richting Italië ter illustratie. © Ramona Roelfsema

Bouwupdate Brennerpas de bouw van de nieuwe Luegbrug

Dat de Brennerpas nodig toe is aan renovatie dat was al bekend, dit jaar dreigt er een verkeerschaos.

De Brennerpas is de bekendste snelweg tussen Oostenrijk en Italië, vele Nederlanders en Belgen zijn in de zomer hier overheen gereden op weg naar b.v. het Gardameer. Zoals bekend moet er een nodige renovatie plaatsvinden. Na 55 jaar heeft de 1,8 kilometer lange Luegbrücke op de Brennerautobaan (A13) zijn langste tijd gehad.

De eerste maatregelen zijn al sinds 1 januari van kracht in verband met de veiligheid, men is vanaf die dag teruggegaan naar één rijstrook in beide richtingen.

Het wordt richting het zuiden goed plannen om op tijd en zonder al te veel vertraging er doorheen te komen.

Enkelbaansverkeer op de Luegbrug

Vanaf 1 januari is er één rijstrook beschikbaar in beide richtingen, dit om de oude brug structureel te ontlasten. Op drukke dagen kan een tijdelijke tweede rijstrook geopend worden om zo lange files en vertragingen te voorkomen. Dit zal gedaan worden door middel van speciale verkeersgeleiding.

Om een tweede baan op drukke dagen mogelijk te maken zijn er een aantal noodzakelijk maatregelen genomen. Zo moeten zware voertuigen met een gewicht boven de 3,5 ton, dit zijn bussen en vrachtwagens, de binnenste rijstrook gebruiken. Hiermee wordt de constructie van de brug ontlast.

Door middel van borden worden voertuigen zwaarder dan 3,5 ton naar de juiste baan geleidt. Dit geldt dus niet voor personenauto’s.

Wetenschappelijke tests hebben aangetoond dat deze innovatieve tweebaans-verkeersgeleiding werkt. De bouw van de nieuwe Luegbrug zou al eind maart gestart zijn aldus ASFINAG.

Bouwupdate Brennerpas de bouw van de nieuwe Luegbrug

Editie 5 maart 2025

Kalender

Ondanks dat op de ca. 170 dagen er twee rijstroken beschikbaar kunnen zijn moet je rekening houden met de nodige opstoppingen. Daarnaast zijn er een aantal dagen waar een verbod is ingesteld voor vrachtwagens zwaarder dan 7,5 ton.

Raadzaam is om van te voren de actuele versie van de kalender te raadplegen, deze is te vinden op de site van ASFINAG.

Bouw in drie fases

De renovatiewerkzaamheden worden in drie fases verdeeld. Eerst wordt er nieuwe constructie gebouwd, wat zo’n 2,5 tot 3 jaar zal gaan duren. Over het nieuwe deel zal het verkeer vanuit Italië over de nieuwe brug geleidt worden, verkeer naar Italië zal nog over de oude brug gaan. Vervolgens wordt een deel van de oude weg gesloopt zodat ook het andere verkeer over de nieuwe brug kan.

Als alles over het nieuwe deel rijdt zal de oude gesloopt worden en zal er een nieuwe deel gebouwd worden. Uiteindelijk zal de nieuwe brug ontstaan uit twee keer twee rijstroken zijn met een veiligheidsstrook.

Ga voor alle informatie naar ASFINAG.

Werken in Oostenrijk Logo

Zirbewinkel oostenrijksewinkel oostenrijksesupermarkt oostenrijkseproducten banner1500 1000

Vrienden van FANtastisch Oostenrijk

FANtastisch Oostenrijk heeft twee facebook pagina’s. Één daarvan is special voor jullie gemaakt. Op de facebookgroep Vrienden van FANtastisch Oostenrijk kunnen jullie de mooiste en leukste vakantiefoto’s en video’s met elkaar kunnen delen. Heb je leuke plaatjes deel die dan en het lidmaatschap van deze groep is uiteraard GRATIS.

Elk jaargetijde kun je en mag je laten zien. Vertel er ook iets bij en waar de foto en of video is genomen. Zo genieten we allemaal mee, ook als we er even niet zijn.

Nodig ook vooral je vrienden uit die iets kunnen bijdragen aan deze groep! De Groeten en veel plezier in deze groep!

Zoek en boek je wintersport

You may also like...

×