Bouwupdate: Kohlmaisbahn Saalbach Hinterglemm
We zijn inmiddels een aantal weken verder, de oude Kohlmaisgipfelbahn is er niet meer. De laatste overblijfselen zullen langzamerhand verdwijnen, en dat betekent een nieuwe bouwupdate: Kohlmaisbahn Saalbach Hinterglemm.
De sloop van de Kohlmais 3er sessellift werd op 21 maart 2018 ingezet, terwijl de Kohlmaisgipfelbahn op 3 april niet meer kon ontkomen aan de sloophamer.
Zoals bekend zal er bij opening van het nieuwe winterseizoen een nieuwe lift worden geopend met een nieuwe dal-, midden- en bergstation. Door alle bouwactiviteiten zal aankomende zomer de Montelino’s Erlebnisweg beperkt toegankelijk zijn, de Milka line zal die zomer gewoon in bedrijf blijven en is alleen te bereiken via de Schönleitenbahn.
In december 2018 zal dan de nieuwe Kohlmaisbahn open gaan.
Bouwactiviteiten zomer 2018
De bouw van de nieuwe Kohlmaisgipfelbahn is al in 2017 begonnen, ca. 30m links van het huidige middenstation van de Kohlmaisbahn staat inmiddels het nieuwe middenstation. Het 3 verdiepingen tellende gebouw is zo goed als klaar, het mist alleen nog de dakconstructie en de techniek voor de kabelbaan. Na de sloop zal men beginnen aan de montage werkzaamheden in het middenstation. Dit zal in mei 2018 starten volgens de planning. Het dalstation zal een parkeergarage krijgen waar 100 voertuigen in kunnen, deze is te bereiken via de tunnel. Ook komen er appartementen voor de medewerkers, en staan de kassa’s op straatniveau. Vanaf de kassa’s kan met met een lift naar boven en daar kun je de de gondels in. zoals dit ook gebeurd bij de Bernkogelbahn.
Aan de Ederabfahrt (piste blauw 51) komt een nieuwe garage en een tunnel om de veiligheid en comfort voor de wintersporters te vergroten.
Wat weten we tot nu toe
Er is nog weinig bekend over het hoe en wat, sporadisch druppelt er wat naar buiten. Hier een kleine overzicht van wat we weten.
- 10 persoonsgondel identiek aan de Schönleitenbahn
- vermoedelijke bouwer lift Doppelmayr
- Nieuwe dalstation met garage
- Nieuwe middenstation
- Garage voor 100 voertuigen onder dalstation
- ingang garage via tunnel
- Appartementen voor het personeel
- Ingang dalstation op straatniveau
- Kosten: ca 30 miljoen
- capaciteit ca 3200 pers/uur