Bouwupdate projecten in het Skicircus
Bouwupdate projecten in het Skicircus. Een kleine update van de twee projecten die nu gaande zijn in het Skicircus.
Het betreft de nieuwbouw van de Zwolfer Nordbahn in Hinterglemm en de Streuböden in Fieberbrunn, beiden zijn sinds vorige week met pensioen. Na het sluiten van het gehele Skicircus, om zich klaar te maken voor het zomerseizoen, is men ook druk bezig om beide liften te ontmantelen.
Maar ook de voorbereidingen voor de opbouw is al begonnen.
B4 12er Nord Hinterglemm
Is al vaker gezegd maar het was een verrassing dat de oude Zwölfer Nordbahn dit jaar al vervangen wordt. De nieuwe B4 12er Nord zal o.a. sneller, comfortabeler en grotere capaciteit krijgen. De voortgang van de bouw is deels te volgens op de webcam, althans zolang Saalbach deze in de lucht houdt.
Technische data van wat er bekend is (bron).
Naam | 12er Nord |
Type | 10 EUB gondel |
Fabrikant | Doppelmayr |
Aantal gondels | 56 |
Lengte | 1.936 meter |
Hoogte bergstation | 1.984 meter |
Hoogte dalstation | 1.109 meter |
Hoogteverschil | 875 meter |
Capaciteit | 2.600 pers/uur |
Snelheid | 6,5 m/sec |
Reistijd | 6:51 minuten |
Opening | november 2024 |
De eerste beelden komen binnen, betreft nu vooral het ontmantelen van de oude lift. Inmiddels is men ook al bezig met de eerste betonnen funderingen op de route van de 12er Nord.
Hoe de gondels eruit gaan zien is nog niet bekend maar hou er rekening mee dat het er net zoals de 12er Xpress uit gaat zien.
Bron foto’s Inside Saabach (moet je lid van zijn) en Alpinforum.
- Het uithijsen van de gondels
- Gondelparkeerplaats Zwölfer Nord
- Gondel parkeerplaats
- Gondel parkeerplaats
- Stelletje ophangingen
- Werken aan de transportband
- Eerst wordt er gewerkt aan de fundering op de route
- Beton wordt per helikopter uit de betonmixer gehaald
- En naar de plaats van gebruik gevlogen 1
- En naar de plaats van gebruik gevlogen 2
- En naar de plaats van gebruik gevlogen 3
F1+F2 Streubödenlift Fieberbrunn
Ook in Fieberbrunn is men druk bezig om te moderniseren, dit jaar zal de lift naar de Lärchenfilzkogel vervangen door een nieuwe. De nieuwe F1+F2 Streuböden wordt zoals op Saalbach.com staat nieuwer, comfortabeler, groener en geschilderd in Ferrari-rood, om perfect te passen bij de moderne look en technologie van Home of Lässig.
Ook kan men vanaf december 2024 “non-stop naar de top” zonder overstappen bij het middenstation.
Technische data van wat er bekend is (bron).
Naam | F1+F2 Streuböden |
Type | 10 EUB gondel |
Fabrikant | Doppelmayr |
Aantal gondels | 95 |
Lengte | 3.013 meter |
Hoogte bergstation | 1.642 meter |
Hoogte dalstation | 836 meter |
Hoogteverschil | 806 meter |
Capaciteit | 2.500 pers/uur |
Snelheid | 6 m/sec |
Reistijd | 8:50 minuten |
Opening | december 2024 |
Ook voor dit project zijn er inmiddels beelden van, het betreft nu vooral het ontmantelen van de oude lift.
Als alles goed verloopt zullen beide liften in het winterseizoen 2024/2025 operationeel zijn.
Lees ook:
Voor de berichten over de 12er Nord:
- Nieuwe verbeteringen in Saalbach
- Hinterglemm Zwölfer Nordbahn in 2024 vervangen?
- Bouwupdate skibrug Zwölfer-Nord Hinterglemm
- Bouwupdate skibrug Zwölfer-Nord met een “verrassing”
Over de nieuwbouw op de Lärchenfilzkogel:
Wil je nu echt niets missen van de berichtgeving van FANtastisch Oostenrijk?
Iedere dag als eerste geïnformeerd worden over het weer, video’s, updates en alles wat het leuk maakt in de Oostenrijkse Alpen, abonneer je dan op onze FANtastische Push berichten. Je kunt je abonneren via jouw mobiel, laptop, tablet of pc (en het is natuurlijk volkomen gratis) Linksonder in het scherm zie je een rood bolletje oplichten. Druk op deze knop en je krijgt dagelijks een signaal dat er een nieuw bericht klaar staat. Helaas is het wel zo dat de Apple apparatuur niet aan deze berichtendienst mee wil werken.