Bouwupdate Saalbach Limberg 8er oktober 2023

Limberg 8er ©Saalbach.com

©Saalbach.com

Bouwupdate Saalbach Limberg 8er oktober 2023

Langzaam gaan we naar de winter en met nog een paar weken te gaan is het weer tijd voor een kleine bouwupdate.

Zoals bekend wordt dit jaar de Limberg op de Schattberg in Saalbach eindelijk vervangen. Foto’s voor een update zijn moeilijk te verkrijgen, daarom zijn wij zeer blij met iedere fotoupdate die wij krijgen toegezonden. Geregeld voorziet de firma Kögler ons van een serie foto’s. Dit keer is het echter niet de firma Kögler maar Saalbach zelf die ervoor zorgt dat we een nieuwe bouwupdate kunnen publiceren.

Na een vertraging van 3 jaar zal de Limberg 8er vanaf het winterseizoen 2023 – 2024 operationeel zijn. Zoals bekend zal de oude 4 zitslift vervangen worden door een 8 persoonsstoeltjeslift in dezelfde stijl als de Asitzmuldenbahn in Leogang. Daarnaast zal het dalstation ongeveer 400 meter lager komen te liggen en de piste zal worden verlengt.

Langzaam aan komen er meer en meer foto’s los van vakantievierders in Saalbach. Op de webcam was de bouw van het dalstation mooi te volgen, echter is deze sinds een aantal maanden buiten gebruik.

De bouw is al een tijdje aan de gang, hierbij een aantal foto’s van de voortgang. Het is goed om te zien dat de bouw op schema ligt en dat het trekken van de kabel inmiddels plaats vind.

Duurzaam

De warmte in het dalstation wordt geleverd door een warmtepomp met dieptesondes. De zuidgevel van het dalstation zal ruim worden voorzien van zonnepanelen dat voor de nodige groene stroom moet gaan zorgen.

Het idee van duurzaamheid komt ook terug in het ontwerp van het nieuwe kabelbaansysteem. Indien nodig biedt de Limberg 8er de mogelijkheid om in de zomer downhill-fietsen te vervoeren.
Saalbach Limberglift 2021
Met de komst van de Limberg 8er zal de capaciteit en comfort verhoogd worden. Tegelijkertijd krijgt het gebouw een dubbele bestemming. In het souterrain komt een technisch centrum met werkplaats, kantoor, magazijn en ruimte voor meerdere pistenbullys.

Hoe het dal- en bergstation eruit zal gaan zien ga naar melzer-hopfner.at

Limberg

De eerste Limberg was een T-bar sleeplift en werd in 1960 gelijktijdig gebouwd met de bouw van de Schattberg kabelbaan. Met de bouw van de Limberg had Saalbach ook een primeur te pakken, voor het vervoeren van zwaar materiaal werd gebruik gemaakt van de Russische Kamov twee-rotor helikopter. De locatie was in die tijd voor zwaar materiaal moeilijk te bereiken, het benodigde beton kon echter wel door de betonwagens op locatie gebracht worden.

De huidige lift komt uit 1994 en is een 4 persoons stoeltjeslift.

De nieuwe positie van het dalstation staat al op de nieuwe (nog niet te verkrijgen) pistekaart voor het seizoen 2023-2024. Bij diverse liften hangt de nieuwe pistekaart met de nieuwe Limberg 8-er er al in.

 

Technische data.

Dit is wat er tot nu toe bekend is (bron)

Naam Limberg 8er
Type 8-persoons hogesnelheidsstoeltjeslift (koppelbaar) met kap
Fabrikant Doppelmayr
Lengte 1412 meter
Hoogte bergstation 2019 meter
Hoogte dalstation 1569 meter
Hoogte 450 meter
Capaciteit 3600 pers/uur
Snelheid 6 m/sec
Duur rit ca. 4:20 minuten
Opening november 2023

Eerdere berichtgeving Limberg 8-er

Chalet NL 20230223-banner-1200x800-v2.png

Wil je nu echt niets missen van de berichtgeving van FANtastisch Oostenrijk?

Iedere dag als eerste geïnformeerd worden over het weer, video’s, updates en alles wat het leuk maakt in de Oostenrijkse Alpen, abonneer je dan op onze FANtastische Push berichten. Je kunt je abonneren via jouw mobiel, laptop, tablet of pc (en het is natuurlijk volkomen gratis) Linksonder in het scherm zie je een rood bolletje oplichten. Druk op deze knop en je krijgt dagelijks een signaal dat er een nieuw bericht klaar staat. Helaas is het wel zo dat de Apple apparatuur niet aan deze berichtendienst mee wil werken.

Turner Logo 2023 wit

Zoek en boek je wintersport

Dit vind je ook FANtastisch...

×