De nieuwe Hartkaiserbahn in Ellmau
/11 Reacties/in Ellmau, Nieuws /door
De nieuwe Hartkaiserbahn in Ellmau
/11 Reacties/in Ellmau, Nieuws /door
Zoals eerder gemeld gaat het beroemde treintje in Ellmau na 44 jaar met een zeer verdiende pensioen, de oude Hartkaiserbahn zal op 2e paasdag, na 34 miljoen tevreden passagiers, eindelijk haar laatste passagiers naar de top vervoeren.
Eenmaal gesloten zal er een nieuwe 10 persoons gondel komen.
In 1970 was de trein het modernste in zijn soort, maar dat is het tegenwoordig niet meer.
Nieuwe hoofdstuk
De nieuwe gondel zal dus een 10 persoons gondel worden die 3200 personen per uur kan vervoeren, dit is een verdubbeling ten opzichte van de oude trein. Maar dat is niet het enige ook zal er iedere gondel voorzien worden van stoelverwarming bij de berg- en dalstations en WiFi, daarbij is er ook rekening gehouden met mensen in een rolstoel die ook willen genieten van het mooie uitzicht.
Van het dal naar het bergstation op 1503 m zal maar negen minuten duren.
Het geheel zal 23 miljoen euro gaan kosten waarbij het dalstation uitgebreid wordt met een kinderrestaurant, skischool en kinderopvang. Alles is volledig toegankelijk voor de minder validen.
Ook zal er een sportwinkel komen, een verwarmde berging voor de ski?s, een restaurant met een oppervlakte van 1500 m2, een aprés ski bar, kantoren en bedrijfshuisvesting.
Daarnaast zal er een ondergrondse parkeergarage komen met 150 plaatsen, deze zal voor mensen die gebruik maken van de lift gratis zijn.
Het einde
Het laatste ritje van de oude Hartkaiserbahn zal op 6 april 2015 zijn ? Wat er met de trein gaat gebeuren is nog niet duidelijk, hopelijk een mooi plekje bij het dalstation.
Spectaculair wordt de demontage van de oude baan: op 7 en 8 april, dus meteen nadat de oude baan buiten bedrijf is genomen, worden de tonnenzware oude wagons met een kraan uit de rails getakeld, waarna de 44 jaar oude installatie kan worden ontmanteld. Hierbij zal maar liefst 960 ton staal worden gedemonteerd en naar het dal worden getransporteerd.
De nieuwe gondel
Bron: Skiwelt.at