Elektrisch rijden naar Oostenrijk, doen of niet doen?

Elektrisch rijden met aanhanger Vespa's

Michael Dupon op de achtergrond de Vespa’s die ook worden meegenomen met de elektrische auto.

Elektrisch rijden naar Oostenrijk, doen of niet doen?

Recent hebben wij zelf nog een bericht geplaatst over elektrisch rijden en Michael uit Antwerpen wil graag zijn ervaringen daarover delen.

“Net zoals de meeste leden van Fantastisch Oostenrijk hebben wij als gezin ons hart verloren in Oostenrijk. Wij gaan al meer dan 20 jaar meerdere keren per jaar op en af naar Salzburgerland en dit steeds met de auto. Alle seizoenen kun je ons er terugvinden want hé Oostenrijk is altijd fantastisch om te bezoeken.

Steeds was ik als autobestuurder altijd bezig om zo snel mogelijk vanuit de Antwerpse regio naar de driehoek Zell am See- Saalbach-Maria Alm(Hochkönig) te rijden. Af en toe lukte het wel om in 8h15/8h30 rijtijd op de bestemming aan te komen. Stik kapot maar wel snel. En tussen punt A en B niet veel van de omgeving gezien want steeds geconcentreerd op het verkeer.

Nu zoals velen ben ik sinds kort omgeschakeld op een full elektrische auto, een Audi Q8 e-tron. Dit vooral om fiscale redenen. So far so good, want in België is ons wegennetwerk wel goed voorzien om elektrisch te rijden (en ons landje is een zakdoek groot dus je geraakt steeds thuis). Maar een maand geleden ging ik mijn eerste tripje op en af naar Maria Alm maken. Eerlijk, ik had een klein stresske om het op zijn antwerps te zeggen. Hoeveel keer zou ik moeten laden, zouden er genoeg laadpalen zijn, waar bevinden zich deze palen, wat ging mij dit kosten, en vooral hoeveel extra tijd zou ik verspelen?

Als zelfstandig ondernemer weet ik dat een goede voorbereiding 80% van je succes is, dus zogezegd zo gedaan: op voorhand de meest interessante laadpunten qua afstand en tarief op de autosnelweg in mijn favorieten opgeslagen van mijn GPS.

Elektrisch laden Oostenrijk Salzburg

In het heengaan had ik de beginnersfout gemaakt om niet naar mijn GPS te luisteren die voorstelde om met nog 30% aan rijcapaciteit al te gaan opladen. Niet dus, ik zou wel naar het volgend laadpunt rijden met nog 5% rijvermogen over. Bleek dit laadpunt afgesloten te zijn en moest ik in een naburige gemeente via de GPS nog een ander laadpunt zoeken. Gelukkig was dit er wel al had ik nog slechts 12 km rijcapaciteit over. Dom van mij, want nu moest ik i.p.v. een korte laadbeurt om van 30% naar 80% op te laden in 20 minuten nu 45 minuten opladen om terug aan de 80% te komen. Deze ezel zal zich geen 2e keer meer stoten en zal steeds rond de 20% terug opladen want van 20% naar 80% opladen neemt maar max 25 minuten in beslag en daar rijdt je dan 300 km mee ver. Voor de rest verliep de trip relax.

Mijn ervaringen:

  • Duitsland is zeer goed voorzien van snelladers aan de tankstations op de autoweg of bij de Autohof net naast de autoweg. De elektrische laders zijn steeds aangeduid op de signalborden van de tankstations met een benzinepomp logo met elektrische draad aan.
  • Kies de juiste laadkaarten en met het juiste abonnement kan je aan snelladers van Ionity laden voor €0,35/KWh i.p.v.€0,80!
  • Een EV rijdt veel smoother: minder omgevingslawaai, alle veiligheidssystemen maken dat je relaxer kan rijden, en door de “verplichte” pauzes om de +/- 2h15’ maken dat je super uitgerust aankomt op jouw bestemming
  • Je ziet meer van de omgeving
  • Tijdens de pauzes kan je bijvoorbeeld wat aan jouw conditie werken door touw te springen J

Op de terugrit geraakten we met 3 x laden (= +/- 75 minuten in totaal) terug in Antwerpen wat in vergelijking met onze oude rijgewoontes ongeveer 20 à 30 minuten trager dan met fossiele brandstof.  Nu voor de mensen die met een caravan of aanhangwagen op reis gaan…neem de tijd hiervoor en weet dat je elke 90 minuten wel zal moeten opladen. Ben net terug van de Vespa Alp Days in Zell am See waar we met 4 mannen, incl. bagage en een trailer van 750 kg en 500kg aan oude Vespa’s de elektrische uitdaging zijn aangegaan. Ok, we waren 13h30 onderweg maar we hebben ons niet beklaagd.

Op naar de winter om te zien hoe dan de prestaties zullen zijn.

Viel Spaß, Liebe Grüße

Michael”

Michael bedankt voor jouw reactie en we zijn uiteraard ook benieuwd naar jou ervaringen komende winter. Is de actieradius dan ook nog goed of hoeveel lever je tijdens de kou in? We horen je dan weer heel graag.

Vespa's Grossglockner Hochalpenstrasse

Dakdragerwinkel.nl Grote banner DDW - lente 2022 - 900x600

Wil je nu echt niets missen van de berichtgeving van FANtastisch Oostenrijk?

Iedere dag als eerste geïnformeerd worden over het weer, video’s, updates en alles wat het leuk maakt in de Oostenrijkse Alpen, abonneer je dan op onze FANtastische Push berichten. Je kunt je abonneren via jouw mobiel, laptop, tablet of pc (en het is natuurlijk volkomen gratis) Linksonder in het scherm zie je een rood bolletje oplichten. Druk op deze knop en je krijgt dagelijks een signaal dat er een nieuw bericht klaar staat. Helaas is het wel zo dat de Apple apparatuur niet aan deze berichtendienst mee wil werken.

Zoek en boek je wintersport

Dit vind je ook FANtastisch...

×