Elektrisch rijden naar Oostenrijk?

Elektrisch Oostenrijk

Elektrisch rijden naar Oostenrijk. Het is niet meer nieuw maar het aantal mensen met een elektrische auto groeit en daarbij ook de vraag hoe zit het met het aantal laadpalen onderweg naar Oostenrijk.

Op vakantie gaan met een elektrische auto is anders dan met een benzine of diesel aangedreven auto. Zo zal het elektrisch-tanken langer duren en het aantal kilometers minder zijn. Iets waar je rekening mee moet houden maar toch zijn de omstandigheden sterk verbeterd dan een paar jaren geleden.

Terwijl we het onder andere in Nederland goed doen qua laadpalen kan het tegenvallen op weg naar je vakantiebestemming.

Stekkerstress

Voor elektrisch rijden is Noorwegen hét walhalla maar Nederland doet het niet slecht. In de gehele EU staan er ruim 224 duizend laadpunten met Nederland als koploper met bijna 81 duizend punten. Toch is het opladen op weg naar Oostenrijk een kwestie van plannen om niet met een lege accu ergens stil te staan.

Met ruim 60 duizend laadpunten in Duitsland is het van te voren uitzoeken waar je moet laden en waarnaar toe je kunt uitwijken. Eenmaal in Oostenrijk zijn het aantal punten nog minder namelijk iets meer dan 12.000. Om ervoor te zorgen dat laden net zo vanzelfsprekend wordt als tanken moet de Europese Unie opschieten. Eurocommissaris Frans Timmermans heeft daarom vorig jaar voorgesteld om het aantal laadstations langs de belangrijkste Europese verkeersaders fors uit te breiden. Het plan is dat de automobilist om de maximaal 60 kilometer kan gaan laden.

Het uitbaten zal door bedrijven worden uitgevoerd echter moeten de lidstaten tijdig locaties aanwijzen, vergunningen organiseren en ook belangrijk garanderen dat het elektrisch netwerk het aankan.

Bron: Telegraaf.nl

Elektrisch naar Oostenrijk

Eenmaal overgestapt op elektrisch rijden, ga je een keer op vakantie dat betekent naast de vakantieplek ook kijken naar de route en waar er een mogelijkheid is om te laden. Tesla doet dit automatisch dankzij hun eigen netwerk van laders. De actieradius hangt ook af van het type auto, bij “oude” of goedkopere auto’s zal dit rond de 200 km zijn in het gunstigste geval. Onder andere de routeplanner van de ANWB heeft de mogelijkheid om een route te plannen voor een elektrische auto. Dit kan zowel op hun site als in de app van de ANWB.

Laden

Vrijwel alle palen bij kantoren, woonwijken, bedrijfsterreinen en bij de mensen op de oprit zijn gewone laadpalen. Al deze palen behalve die bij iemand op de oprit zijn openbare laadpalen. Rekening houden met een laadpunt is een must maar dan zit je ook met de betaling. Even de auto aan een stekker hangen en de pinpas aanbieden gaat niet werken.

Terwijl het laden thuis, in een woonwijk of bv op je werk vrij langzaam verloopt zullen de snellaadpunten met een elektrisch vermogen van rond de 50kW of meer laden dit supersnel doen. Om hiervan gebruik te kunnen maken heb je een ander soort kabel nodig. In Europa gebruiken we twee varianten namelijk een CHAdeMO kabel en een CCS-2 kabel.

De CHAdeMO kabel is gericht op Japanse voertuigen terwijl de CCS-2 kabel speciaal ontworpen is voor Europese voertuigen. Beide kabels kunnen hoge laadsnelheden aan tot zelfs 300kW. Maar de hoogte van de laadsnelheid is ook afhankelijk van de type auto.

In alle gevallen zal er een abonnement afgesloten moeten worden.

Laadpassen

In het oerwoud van laadpassen moet je goed uitzoeken welke pas of passen je nodig heb om zonder probleem te kunnen reizen en laden. Het laden van jouw auto is niet zo gemakkelijk als met je pinpas een volle tank benzine of diesel af te rekenen

De ANWB heeft een mooi overzicht wat te doen om veilig te kunnen navigeren door dit oerwoud. Hou ook rekening dat het laden in het buitenland duur kan zijn. Dit komt omdat iedere laadpaalbeheerder vrij is om een eigen tarief in te stellen en deze lopen soms op tot meer dan € 1,- per kWh. Ook kan het voorkomen dat er een tijdtarief van toepassing is. Je betaalt dan niet (alleen) voor het aantal kWh wat geladen is maar (ook) per minuut.

Naar Oostenrijk

Eindelijk kan de reis naar Oostenrijk beginnen. De voorpret heeft lang genoeg geduurd en iedereen heeft er (hopelijk) heel veel zin in. De sfeer zit er goed in zeker met alles wat je van te voren heb geregeld, hier nog even de punten.

  • je weet de route, waar je moet stoppen met eventueel een uitwijk mogelijk.
  • je hebt de laadpassen op tijd geregeld.
  • je hebt gecontroleerd of de accommodatie een laadmogelijkheid heeft, of waar je wel kan laden
  • je hebt eventueel (als dat mogelijk is) een laadpaal gereserveerd bij de accommodatie
  • je hebt voor de zekerheid het 230V-laadsnoer in de auto liggen.
  • Uiteraard de gebruikelijke reisbenodigdheden zoals een vignet.

De reis zal niet zo snel gaan zoals met een “oude” auto. Je moet rekening houden dat de reistijd een aantal uren langer gaat duren, maar je bent op vakantie dus wat maken de extra stops uit.

Als je een rit kan rekken tot 2 uur kan je naast het laden een sanitaire stop doen. In het half uur dat de auto laad kan je snel naar de wc, wat eten en/of drinken halen en voor je het weet is het half uur voorbij.

Mochten jullie elektrisch rijden naar Oostenrijk dan zijn we zeker benieuwd naar jullie verhaal. Laad het ons weten en wie weet staat jouw verhaal wel binnenkort bij ons op de website. Je kunt contact opnemen, stuur ons een e-mail op info@famtastischoostenrijk.nl

Banner van den Berg Wandelschoen op Maat

St Johann in Tirol Banner Zomer 1000x600

Oostenrijkse Winkel grote banner

Zoek en boek arrangementen

Zoek & boek jouw bestemming

Reageer mee via Facebook

Heb jij je al geabonneerd op onze Nieuwsbrief?

Op de hoogte blijven van het nieuws uit Oostenrijk. Abonneer je gratis op onze Nieuwsbrief en je bent als eerste op de hoogte.

* verplicht