Helm verplicht voor iedereen?

Bluetribe

Helm Verplicht? In het verkeer is vooral buiten Nederland een helm op de fiets een must, op de motor, brommer ook daar (logisch) is een helm verplicht. En waarom is dit niet het geval als men op wintersport gaat?

Een helm heeft zich wel bewezen in het verkeer, ook logisch aangezien het druk is en een ongeval zit in een klein hoekje. Naast de drukte speelt ook de snelheid een rol, men draagt een helm op een brommer terwijl deze max. 45 km/u mag, maar op de piste waar snelheden van 80 km/u makkelijk gehaald wordt wil men wel eens moeilijk doen. Net als andere maatregelingen zoals de gordel en airbags, gelukkig hebben de meesten onder ons dit nooit hoeven te gebruiken. Maar als het moest dan was je blij dat het bestaat.

Gordels en airbags

Tegenwoordig is het dragen van een gordel voor de meesten iets wat erbij hoort, ook veiligheidsmaatregelingen zoals een airbag. Je staat er niet bij stil maar alleen een gordel heeft vele levens gered, net als de airbag. De introductie van de gordel hebben we te danken aan Ford (1956), maar de huidige driepuntsgordel werd door Volvo in 1959 geïntroduceerd. Pas in 1971 kwam Mercedes met het laatste model met gordelspanners.

Met dank aan de gordels is de kans op een dodelijk ongeval met 30 – 40 % verminderd, sinds 1976 is een gordel verplicht in alle nieuwe auto’s.

Naast het dragen van gordels moet een airbag ook de berijders beschermen, ook hier was Ford de uitvinder van. Tegenwoordig is een auto uitgevoerd met meerdere airbags, zo is iedereen in het voertuig beschermd. Beide systemen beschermt maar wil niet zeggen dat er geen slachtoffers kunnen vallen, maar de kans wordt wel aanzienlijk verminderd.

Winterbanden

winterbanden

Ook de winterband is een middel die ervoor zorgt dat de veiligheid van de inzittenden verhoogt wordt, het zorgt niet voor een 100% veiligheid maar verminderd de kans op een ongeval aanzienlijk. Er is meer grip op gladde wegen, en de remweg is korter. Maar ook zorgt het voor betere en snellere afvoer van water. Aquaplaning is een mooi voorbeeld waar je met een winterband minder last van heb.

Maar ook hier geldt het is een middel wat ervoor zorgt dat de kans op een ongeval verminderd, maar nooit 100% uitsluit. Het rechtervoetje moet wel meewerken, en 200 km/u op de autobahn met winterse omstandigheden… de mogelijke uitkomst kun je zelf wel raden. Tegen bepaalde omstandigheden kan zelfs de beste band niets tegen doen.

Ongevallen bekenden mensen

Ook een helm is een beschermmiddel, en niet een middel die je redt. Zo zijn er meerdere gevallen waarbij een wintersporter ondanks de helm zwaar gewond zijn geraakt, meerdere factoren spelen hier mee. Zo overleed een jaar geleden de Franse alpineskiër David Poisson, dit gebeurde tijdens zijn training in het skiresort Nakiska in Canada waar hij hard ten val kwam.

In 2009 verongelukte Natasha Richardson, dit gebeurde op een beginnerspiste op Mont Tremblant in Canada. Volgens diverse bronnen (hier en hier) droeg zij geen helm, ze overleed door zware verwondingen aan het hoofd. Als zij een helm had gedragen dan was de overlevingskans groter geweest, wil niet zeggen dat zij dit had overleeft. Maar de kans was wel groter, des ondanks blijft het een tragisch ongeval.

Een ander voorbeeld is Kevin Pearce, een zeer talentvolle snowboarder volgens kenners beter dan Shaun White. Tijdens een training op de Half-pipe op 31-12-2009 in Park City Utah viel hij verkeerd. Hij was aan het trainen voor de Olympische Spelen in Vancouver. Tot op de dag van vandaag merkt hij de gevolgen van dit ongeval, maar zou vele malen erger zijn geweest als hij geen helm droeg.

Over dit ongeval en de gevolgen erna is een indrukwekkende documentaire gemaakt The Crash Reel, dit is echt een must see.

En dan het bekendste geval, Michael Schumacher. Hij kwam ondanks al zijn ervaring ongelukkig ten val in Frankrijk. Op 29 december 2013 was hij samen met zijn zoon Mick aan het skiën in het Franse Méribel. Hij kwam net naast de piste ten val en viel met zijn hoofd op een rotsblok. De nasleep is  inmiddels bekend. Tot op de dag van vandaag weet men niet in hoeverre Michael Schumacher nog zelfstandig kan functioneren.

Helm dragen

Kaprun Blog Gabi

In alle bekende gevallen zoals hierboven staan droeg men een helm op een na, en ondanks de helm zijn de gevolgen erna groot. Maar was zou er gebeurd zijn als Kevin Pearce geen helm droeg, en hetzelfde geldt voor Michael Schumacher. Persoonlijk denk ik dat beide het niet overleeft zouden hebben.

Een helm is net als een gordel en airbag, het is er maar wil niet zeggen dat het je leven 100% redt. Er zijn ook andere factoren die er voor zorgen dat je het overleeft of niet. Maar waarom een risico nemen als je weet dat een val op de piste zo gebeurd is, en dat hoeft niet eens te liggen aan jezelf. Een gordel dragen in de auto doet men ook vanzelf, oke het niet dragen is strafbaar. Maar toch doet bijna iedereen het.

Wij zijn er niet om iemand te beoordelen, of te verplichten. Maar waarom is het in het verkeer zo vanzelfsprekend dat men een helm draagt, zijn of haar gordel om doet. Maar zodra men een helm moet dragen op de piste zijn er mensen die het belachelijk vinden, schijnveiligheid en ga zo maar door. Hoe vaak je ook leest dat winterbanden een marketingtruc is van de bandenproducenten om meer banden te verkopen.

Het winterseizoen is al weer aardig onderweg, en tot nu toe zal niemand je verplichten om een helm te dragen. Maar denk er eens over na, waarom op de brommer wel maar niet op de piste. En tot slot is er in bepaalde gebieden in Oostenrijk een helm voor kinderen tot 15 jaar verplicht, behalve in Tirol en Vorarlberg geldt dit niet (bron).

Bluetribe rider_local-bundel-black

Banner Bluetribe 1200x400

Zoek en boek je wintersport

Dit vind je ook FANtastisch...