Ischgl vernieuwt weer, nieuwe lift, bergrestaurants en piste
Nieuwe bergstation ©Ischgl.com
Ischgl vernieuwd weer, nieuwe lift en bergrestaurant. Maar ook zal er een nieuw zelfbedieningsrestaurant komen en een nieuwe skipiste. Er wordt dus een hoop gebouwd en verbouwd de komende maanden.
In totaal investeert Silvrettaseilbahn AG deze zomer voor ca. 20 miljoen Euro.
Drukke zomer
Het wordt dus een drukke zomer op de bergen rond Ischgl. Na 30 jaar en ongeveer 13 miljoen tochten wordt de oude Gampenbahn vervangen door een moderne 6 persoonsstoeltjeslift. De oude werd volgens Ischgl zelf in een recordtijd van 5 maanden gebouwd.
Met de vervanging zal de Gampenbahn met een hoogteverschil van 924 meter een record vestigen. Het grootste hoogteverschil wereldwijd met een 6-persoons stoeltjeslift. Vanaf het dalstation op 1.924 m zal de ongeveer 8 minuten durende rit over 21 pilaren gaan, uiteindelijk zal op 2.848 m de top bereikt worden.
De nieuwe lift zal bij begin van het nieuwe winterseizoen 2018/2019 in gebruik worden genomen.
Nieuwe dalstation met restaurant ©Ischgl.com
Twee nieuwe restaurants
Ook zullen er twee nieuwe restaurants gebouwd worden, één zal direct naast het dalstation van de nieuwe Gampenbahn komen. Dit zal een zelfbedieningsrestaurant worden waarbij je het eten bijvoorbeeld uit een gondel aangereikt krijgt of uw bord op een sneeuwkanon kan zetten.
Tevens zal er direct aan piste nr 40 een nieuwe bergrestaurant geopend worden, de Gampenalpe ligt op 1900 m en 400 m van het dalstation van de nieuwe Gampenbahn. Ook dit restaurant zal dit jaar nog open gaan, vanaf december kan men hier genieten van de traditionele Tiroolse keuken.
De bouwkosten van de Gampenalpe zal zo ongeveer 4 miljoen Euro gaan kosten.
Gampenalpe ©Ischgl.com
Klik op onderstaande foto voor een interactieve kaart.
Nieuwe skipiste
Tot slot komt er ook nog een nieuwe piste, deze zal vanaf het bergstation van de Mullerbahn M2 tot de Alp Trida lopen. De nieuwe skipiste 68b met een lengte van 1 kilometer zal een rode piste worden met een hoogteverschil van ca. 250 m. Ook zal er op deze piste besneeuwing worden aangelegd, mocht Frau Holle nog slapen maar koning Winter al wel wakker zijn.
Gegevens nieuwe Gampenbahn
Type | 6 CLD/B-H |
Transportcapaciteit | 2.800 personen per uur |
Lengte in bedrijf | 2.416 m |
Ligging dalstation boven NAP | 1.924 m |
Ligging bergstation boven NAP | 2.848 m |
Hoogteverschil | 924 m |
Aantal steunpunten | 21 |
Reistijd | ong. 8 min. |
Aantal stoeltjes | 122 |
Uitrusting stoeltjes | Weerbeschermkappen, stoelverwarming, D-line |
Personen per stoel | 6 |
Positie van de aandrijving | Bergstation |
Maximale kabelhelling | 74 % |
Fabrikant | Kabelbaantechniek: Doppelmayr Seilbahn GmbH Hijskabel: Teufelberger Seil GesmbH Aandrijf-/besturingstechniek: Frey Austria GmbH |
Investeringsomvang | ca. € 16,5 mln. (incl. restaurant) |
Milieu
Oostenrijk is Oostenrijk niet als er ook uiteraard rekening gehouden wordt met het milieu, met de aanleg van de nieuwe kabelbaan is dit niet anders. De bouw van deze kabelbaan kan zelfs met 4 steunpunten minder, dit door een nieuwe kabelgeleiding. Ook zal de oude lift niet zomaar afgedankt worden, een ander wintersportgebied zal deze weer gebruiken.
Bouwblog
Ook van deze bouw is er een bouwblog, deze is hier te vinden. Voor meer informatie kan je hier terecht.