Jaaroverzicht 2020, een jaar om nooit te vergeten

coronavirus saalbach

Jaaroverzicht 2020, een jaar om nooit te vergeten

Het jaar 2020, een jaaroverzicht van een jaar die we niet snel zullen vergeten, hoe anders was het een jaar geleden niet wetende wat ons te wachten stond. Nu een jaar later een terugblik.

Het jaar 2020 zou een zeer bewogen jaar worden niet door gigantische sneeuwval zoals het seizoen 2018/2019, ook niet maanden lang immense hitte of neerslag. Nee alles zou in het teken staan van een virus. De wereld kreeg voor het eerst te maken met dit virus, in december 2019 toen werd in de Chinese miljoenenstad Wuhan een cluster waargenomen. Het was een cluster met mensen die allen symptomen hadden van een longontsteking van een onbekende oorsprong. Sinds 11 maart 2020 werd de uitbraak van COVID-19 door het WHO als een pandemie erkend.

Dit zou een lange en onzekere periode worden die nog steeds gaande is.

Januari 2020

Maar dit wisten wij nog niet in januari, tijdens de kerstvakantie zaten wij in Oostenrijk en op 1 januari genoten wij nog van de pistes rond Westendorf. Maar toch kregen wij al in januari te maken met dit virus, niet omdat het al in Oostenrijk was gesignaleerd of überhaupt in Europa. Nee dit had te maken met het wereldbeker alpine skiën.

Eind januari werd bekend dat door de uitbraak van het corona virus de Internationale Ski Federatie FIS had besloten om de wedstrijden in Yangling te annuleren. Saalbach hoopte dat de inhaalwedstrijden in het Skicircus georganiseerd mochten worden.

In januari waren wij in Westendorf, SkiWelt, Stubaier Gletsjer (2x), Kitzsteinhorn, Rifflsee, Pitztaler Gletsjer, Westendorf, Saalbach Hinterglemm Leogang, Westendorf, Ellmau Going, Kitzbühel Resterhöhe Jochberg, Westendorf naar Kitzbühel Hahnenkamm

Februari 2020

Een belangrijke maand immers de voorjaarsvakantie komt er aan, het virus was in het begin nog niet gesignaleerd in Oostenrijk. Toch werd er al meer over gepraat aangezien in Wenen het virus bij een Chinese stewardess werd vastgesteld, en uiteindelijk kwam het grote nieuws eind februari. In Innsbruck waren twee personen positief getest dit zal het begin zijn van een lange en onzekere tijd.

Toch kon men de hele maand nog onbezorgd genieten van de pistes in Oostenrijk, uiteraard waren wij er ook, de pistes waren FANtastisch en het weer geregeld FANtastisch.

In februari waren wij te vinden in het Skicircus, Westendorf, Rifflsee en Pitztaler Gletsjer, Stubaier Gletsjer, Ötz Hoch Ötz, Sölden, SkiWelt, Stubaier Gletsjer, Pitztal Rifflsee, Pitztaler Gletsjer, SkiWelt, Kitzbühel Kirchberg, Westendorf, Skicircus, St Johann in Tirol, Kaprun Kitzsteinhorn, Westendorf, Kitzbühel Kirchberg, Ellmau.

Maart, april, mei 2020

Maart het begin van een heel raar jaar dit is te lezen in ons liveblog, maar voordat alle gebieden moesten sluiten waren wij nog even in Zell am See. Het coronavirus greep in de wereld om zich heen en zo ook in Oostenrijk, Begin maart moesten 12 mensen in Obertauern al in quarantaine en het werd al erger tot de Oostenrijkse regering besloot dat het land op slot ging en gebieden de deuren moesten sluiten.

Ook in de rest van de wereld werden reisverboden in gesteld en dat was het einde winterseizoen 2019/2020.

Er werden in de komende maanden diverse maatregelen afgekondigd om het virus onder controle te krijgen, uiteindelijk kwam in juni het goede nieuws. Europa ging van oranje naar geel en reizen werd weer mogelijk.

Juni 2020

We mogen weer reizen en dat betekende dat wij weer naar ons geliefde Oostenrijk konden gaan en dat deden wij deze zomer ook, natuurlijk waren er maatregelen zoals mondkapjes maar daar was mee te leven. Na drie maanden waren wij er weer en dat was weer genieten.

In juni waren wij op de volgende plekken: Kaprun Kitzsteinhorn, Hintertux Gletsjer (20-06), Hintertux Gletsjer (27-06), SkiWelt, Kaprun Kitzsteinhorn.

Juli 2020

Juli was weer een maand waar we nog mochten reizen en ook deze maand waren wij in Oostenrijk. Veel waren we op de mountainbike onderweg en dat is echt een aanrader om te doen. Hieronder zijn een aantal links waar je dat nog kunt zien. Wij waren op de volgende plekken;

Hintertux Gletsjer, Ischgl, Zell am See, Brixen im Thale, SkiWelt Itter, SkiWelt Hopfgarten Itter, Brixen Jochsee Brantlalmsee, golfbaan Kitzbühel Schwarzsee Reith, golfbaan van Westendorf, Kirchberg, Brixen im Thale, Leogang, St Johann in Tirol, SkiWelt Söll, SkiWelt Itter, Westendorf.

Augustus 2020

Het is nog hartje zomer en de vakanties zijn in volle gang, alle landen zijn op geel gezet dus reizen mocht nog steeds. En dat deden wij ook maar we keken ook naar de winter immers virussen zullen dan weer opkomen en wat zou er gaan gebeuren.

Verslagen vanuit Salzburg, Westendorf, Hintertux Gletsjer, Mölltaler Gletsjer en Achau.

September 2020

We gaan langzaam naar de herfst en de winter. We hadden nog veel hoop dat wij vanaf november weer veel in de sneeuw te vinden zouden zijn.  Deze maand waren wij niet in Oostenrijk maar toch konden wij verslag brengen vanuit Oostenrijk. Mooie video’s ingestuurd door onze leden en lezers zodat iedereen kon genieten.

Hier de verslagen: Hintertux Gletsjer (2x), Almabtrieb, Brixen im Thale (2x), eerste sneeuwval, Zell am See Kaprun, nog een Almabtrieb.

Oktober 2020

Oktober was achteraf de laatste maand dat wij nog naar Oostenrijk konden en dit deden wij dus ook. In deze maand was niet veel geopend maar toch kon er geskied worden. Ook kregen wij weer een aantal beelden van leden en lezers.

Hier de verslagen: Paragliden, Gerlos, Resterhöhe, Kaprun Kitzsteinhorn (2x), Kitzbühel, Kaprun Kitzsteinhorn (2x), Brantalmsee, Kaprun Kitzsteinhorn.

Onze enige echte skidag van het seizoen beleefde we al op 14 oktober 2020. Dit was ook meteen de mooiste dag van het hele seizoen en daar zijn beelden van!

November en December 2020

Eind oktober was het dan over, een nieuwe lockdown en de gebieden moesten hun deuren sluiten. Er werd een datum gesteld en uiteindelijk mochten de gebieden rond 24/25 december de deuren weer openen echter horeca mocht niet open en heel Europa was code oranje. Reizen was niet mogelijk mits onder bepaalde voorwaarden. We hadden nog goede hoop dat in het nieuwe jaar het toerisme weer mogelijk was, maar zoals we nu weten is dat niet gebeurd.

Het winterseizoen 2020/2021 loopt op zijn einde we kijken naar de zomer maar ook met een knipoog naar het winterseizoen 2021/2022 waar ons skiseizoen mogelijk in oktober/november weer begint.

Wil je alle video’s die wij allemaal gemaakt zien, ga dan naar ons Youtube kanaal. Speel ze af op je TV en je kunt dagen kijken naar alle verschillende video’s.

Overigens wij blijven gewoon doorgaan om jullie dagelijks de informatie te geven vanuit Oostenrijk. Elke dag beginnen we om 8 uur met het weerbericht. Blijf ons volgen. Vanaf april gaan we langzaam weer over op lente en zomerse berichtgeving.

Summit Travel banner 2020 1000x600

ChaletsPlus Banner Groot

Wil je nu echt niets missen van de berichtgeving van FANtastisch Oostenrijk?
Abonneer je op onze FANtastische Push berichten. Je kunt je abonneren via jouw mobiel, laptop, tablet of pc (en het is natuurlijk volkomen gratis) Rechtsonder in het scherm zie je een rood bolletje oplichten. Druk op deze knop en je krijgt dagelijks een signaal dat er een nieuw bericht klaar staat. Heb je je reeds aangemeld, druk dan niet op de knop anders wordt je weer afgemeld… Helaas is het wel zo dat Apple apparatuur niet aan deze berichten dienst mee wil werken.

Instagram Banner

Youtube banner FANtastisch Oostenrijk

Vrienden van FANtastisch Oostenrijk

Sinds 1 jaar (27 oktober 2019) hebben we ook een facebookgroep geopend op facebook Vrienden van FANtastisch Oostenrijk zodat jullie hier de mooiste en leukste vakantiefoto’s en video’s met elkaar kunnen delen. Elk jaargetijde kun je en mag je laten zien. Vertel er ook iets bij en waar de foto’s en of video is genomen. Zo genieten we allemaal mee, ook als we er even niet zijn.

Nodig ook vooral je vrienden uit die iets kunnen bijdragen aan deze groep! De Groeten en veel plezier in deze groep!

Zoek en boek je wintersport

Dit vind je ook FANtastisch...