Jaaroverzicht Winter 2021 2022

FANtastisch Oostenrijk team

Sölden 2021

Jaaroverzicht winter 2021 2022. Het was spannend of het afgelopen winterseizoen door zou gaan maar een winter zoals die van een jaar eerder wilde we niet en kregen we ook niet. Het was weer als vanouds genieten in de bergen en op de pistes.

Het was vorig jaar een vreemde winter, lege pistes en de toerist was niet welkom mits je een eigen verblijf had. Rampzalig voor de ondernemers waardoor menig project in de gebieden ook is opgeschort. Maar het zou in 2021 – 2022 allemaal anders worden met de komst van de vaccins.

Toch was het spannend, het virus veranderde en de vaccinatiegraad in Oostenrijk bleef ver achter. Uiteindelijk was daar de start van het winterseizoen er gloorde weer hoop die in november de kop weer werd ingedrukt. Er werd weer een lockdown afgekondigd die minimaal 3 weken zou gaan duren.  Na deze drie weken werd er gekeken of er een verlenging kwam of niet maar een 2e winter zonder toerisme was ook niet iets wat men wilde. Gelukkig kwam dan het goede nieuws dat de lockdown voor gevaccineerden na 3 weken eindigde (helaas nog niet voor iedereen maar het was wel een begin). Dit was voor niet gevaccineerden natuurlijk geen goed nieuws maar wij konden ons opmaken voor een winter vol ski plezier.

Sölden 19 november 2021

Iedereen was zich aan het voorbereiden immers de kerstvakantie stond voor de deur. En weer kwam er voor ons Nederlanders een domper, extra maatregelen om het land in te komen in verband met de nieuwe variant. Dit gaf weer het nodige aan stress en boekten een hoop mensen hun reis om naar een ander land of andere datum.

Ondanks alles kwamen er een hoop toeristen richting de pistes in Oostenrijk en was het begin van de winter 2021/2022 bijna als vanouds met nadruk op bijna.

Inmiddels is het lente en kunnen we terug kijken naar toch een mooi winterseizoen ook de toekomst ziet er beter uit en kijken we uit naar het zomerseizoen.

Start winterseizoen

Voor ons begon het winterseizoen in oktober bijna traditiegetrouw maakten wij onze eerste skimeters op de Kitzsteinhorn. We waren er maar een weekend maar het was weer genieten van de strak geprepareerde pistes. Het duurde echter een aantal weken voordat wij weer terug kwamen.

Turner Winter Warm Up Weekend

Ook bijna traditiegetrouw is onze aanwezigheid tijdens het Turner Winter Warm Up Weekend in Sölden. Dit keer werd het 2 weken later georganiseerd gelijk met de opening van het gehele skigebied. Het weekend was weer FANtastisch maar het einde van dit weekend was wel weer een domper. Door de hoge druk in de ziekenhuizen werd er vanaf 22 november een lockdown aangekondigd voor 3 weken. Na de aankondiging was menig Oostenrijker die wij spraken in Sölden ontdaan en dacht men weer aan een jaar eerder.

Het was voor ons even genieten maar met het slechte nieuws in ons achterhoofd was met name de zaterdag een bedrukte sfeer in het dorp. Na drie dagen Sölden en een dag op de Pitztaler gletsjer was het even weer einde ofening en het  was wachten wanneer we weer mochten.

1. Sölden 18-11-2021
  2. Sölden 19-11-2021
  3. Sölden 20-11-2021
  4. Pitztal 21-11-2021

December 2021

Na drie weken kwam voor de gevaccineerden dan het goede nieuws de lockdown stopte. Dat betekende dat voor een hoop mensen hun reis tijdens de kerst kon doorgaan. Door het goede nieuws konden wij ook weer naar Oostenrijk en dat deden we ook.

De kerstvakantie zou toch nog voor velen een domper worden. Door het aantal positieven dat in Nederland zo hoog was bestempelden Oostenrijk ons als hoog risicoland. Hierdoor moest er naast de 2 vaccinaties ook een negatieve PCR test worden overlegd. Dit was voor een hoop vakantiegangers de reden om de reis of uit te stellen of om te zetten naar een ander land. De lockdown zou 20 dagen gaan duren met een evaluatie na 10 dagen.

Onze eerste reis na de lockdown was op 9 december 2021 waar we een kijkje namen in het skigebied van Kirchberg Kitzbühel.

Onze verslagen van december gingen over:

December werd ondanks de nog bestaande maatregelen een mooie maand. Het 2e coronajaar kwam tot een einde, op naar het jaar 2022.

2022 een nieuw jaar.

Eindelijk was het 2022 een nieuwe variant zorgt voor zeer gunstige cijfers met name in ziekenhuizen en op de IC’s. Dit resulteerde in o.a. Nederland dat de maatregelen snel werden afgebouwd, veel landen hadden inmiddels geen maatregelen meer. Met dit goede nieuws keken we met nog meer goede moed naar de voorjaarsvakantie. Maar eerst januari waar we weer het nodige aan kilometers hebben afgelegd.

Ook januari werd een mooie skimaand met genoeg sneeuw.

TOPFOTO Bernkogel SaalbachVoorjaarsvakantie

Januari kwam tot een einde en langzaam keken we naar de voorjaarsvakantie. Voor veel Nederlanders een probleem aangezien Oostenrijk van kinderen tussen 12 en 18 jaar ook een booster verlangde. Er kwam in februari een pakket met versoepelingen zoals de 3G regel die weer terug kwam. Dit houdt in dat ook niet gevaccineerden weer konden skiën mits een negatieve test kon worden overlegd.

Alles over alle maatregelen kan je nog terug vinden op onze liveblog.

Maar nog niks over de booster voor kinderen en weer gold er net als in december voor een hoop ouders de stress. Weer moest de beslissing gemaakt worden gaan we naar Oostenrijk of naar een ander land, erger nog we geen helemaal niet op wintersport. Kinderen konden ondanks een vaccinatie alleen mee als zij bij binnenkomst een negatieve PCR konden overleggen. Er golden nog veel regels wat het zeer onzeker maakte maar uiteindelijk ging de voorjaarsvakantie voor velen toch door.

Hier onze verslagen in februari:

Pitztaler Gletsjer FANtastisch Oostenrijk

Nog even genieten hier op de Pitztaler Gletsjer.

Einde winterseizoen nadert

Inmiddels is het maart en gaan we langzaam richting het einde van een FANtastisch seizoen. De laatste vakantiegangers zullen langzaam verdwijnen en de rust zal weer terugkeren. Voor ons stopt het seizoen in april met een allerlaatste rondje op de Stubaier Gletsjer.

De gebieden en wij uiteraard ook zullen ons klaarmaken voor het nieuwe zomerseizoen. Hopende dat het in de zomer weer FANtastische weken zullen gaan worden, het winterseizoen was spannend maar achteraf FANtastisch.

Hier onze laatste kilometers op de pistes in Oostenrijk.

Het winterseizoen 2021/2022 kwam voor ons op 29 april 2022 ten einde. Maar met alle beelden en foto’s niet alleen hier maar ook op de sociale media is het nagenieten. Over nagenieten gesproken bezoek ook ons Youtube kanaal waar genoeg te genieten valt. Abonneer je er op en zo ontgaat je niets aan alle video’s die we maken.

Youtube banner FANtastisch Oostenrijk

Turner Banner

Banner Bluetribe 1200x400

Banner CMP Groot 1200x600