Kitzbühel Bouwupdate Gauxjoch en Trattenbach lift!
Kitzbühel Bouwupdate Gauxjoch en Trattenbach lift! Vanaf wintersienzoen 2023 – 2024 zit je in de nieuwe Gauxjoch- en Trattenbachlift in KitzSki. Totale kosten ligt rond de 23 miljoen euro.
Eerder meldde wij al (5 januari 2023) dat Kitzbühel de Gauxjoch en Trattenbach lift vervangt, dit is de eerste grote investering in Kitzbühel sinds de Coronapandemie. De twee verouderde F6 Gauxjoch en de F7 Trattenbach lift zullen vervangen worden door twee moderne stoeltjesliften.
Gauxjoch en Trattenbach
De Gauxjoch is een lift uit 1986 en betreft een sleeplift met T-beugel ook wel bekend als een ankerlift. De lift start op 1737 meter en brengt je in ongeveer 7:40 minuten naar de top op 1867 meter. De fabrikant was destijds Dopplmayer en heeft een capaciteit van 1440 mensen per uur.
De Trattenberg is een 3-persoons stoeltjeslift en komt ook uit 1986. Deze lift met een capaciteit van 1970 mensen per uur brengt je in 6 minuten van het dalstation op 1510 meter naar de top op 1821 meter. Ook hier was Dopplmayer de fabrikant.
Twee nieuwe liften
Eigenlijk zou alleen de Trattenbachlift vervangen worden maar uit kostenoverwegingen en om synergieën tijdens de bouw optimaal te benutten, werd ook de Gauxjoch-sleeplift in het project opgenomen. Voor Bergbahn Kitzbühel is het vanzelfsprekend dat ze beslissingen nemen die ook in de toekomst impact hebben en ook de positie als een van de beste skigebieden versterken. Dit is een goede gelegenheid om gezamenlijk de Trattenbach- en Gauxjochliften, die op leeftijd raken, te vernieuwen. Ik ben bijzonder trots op de prestatie van onze technische afdeling, die beide systemen heeft gepland. Bergbahn Kitzbühel kenmerkt zich door dit hoge niveau van interne knowhow”, aldus Anton Bodner CEO van Bergbahn Kitzbühel.
Het dalstation van de Trattenbach wordt ten opzichte van het oude dalstation ca. 5 m naar het westen verplaatst. Het nieuwe bergstation wordt ten opzichte van het oude 20 m naar het oosten verplaatst. Bij de Gauxjoch zal het dalstation ten opzichte van het oude dalstation ca. 70 m naar het noorden verplaatst. Het nieuwe bergstation wordt 170 m ten noorden van het oude verplaatst.
Duurzaamheid en innovatie
Op vlak van duurzaamheid en innovatie zal gebruik gemaakt worden van LEITNER DirectDrive en LEITNER EcoDrive. Door het gebruik van de DirectDrive zal er een besparing plaatsvinden van 16% t.o.v. de bestaande systemen en zijn er geen smeermiddelen meer nodig. Met EcoDrive is er ook een energiebesparing van 20%. Het systeem regelt automatisch het tempo van de lift door gebruik te maken van camerasystemen die signaleren hoe druk het is in de wachtrij. Voor stoelverwarming zal IntelligentHeat Detector voor de warme billen zorgen. Dit systeem zorgt ervoor dat stoelverwarming pas ingeschakeld wordt als het nodig is en niet automatisch.
Een andere innovatie is dat tijdens onderhoudswerkzaamheden het systeem met een radiografische afstandsbediening wordt bediend. De radiografische afstandsbediening maakt een spoorrevisie mogelijk zonder de dal- en bergstations te bemannen. De medewerker kan met de radiografische afstandsbediening direct vanaf de onderhoudshangar alle relevante functies feilloos bedienen, zoals het systeem in werking stellen, een noodstop uitvoeren, vooruit of achteruit rijden, versnellen en de rijsnelheid verlagen
Technische data
De technische gegevens van de 6SB Trattenbachlift is als volgt.
Opening | December 2023 |
Type liftsysteem | 6-persoons stoeltjeslift (afneembaar) |
Duurzaamheid en innovatie | LEITNER DirectDrive, LEITNER EcoDrive, IntelligentHeat Detector, zonnepanelen op statins |
Hoogte dalstation | 1.508 m |
Hoogte bergstation | 1.816 m |
Lente | 734 m |
Aantal liftsteunen | 8 (oude heeft er 13) |
Maximale capaciteit | 2.400 pers. per uur |
Maximale snelheud | 5 m/s |
Maximale rijtijd | 2:40 minuten |
De technische gegevens van de 6SB Gauxjoch is als volgt.
Opening | December 2023 |
Type liftsysteem | 6-persoons stoeltjeslift (afneembaar) |
Duurzaamheid en innovatie | LEITNER DirectDrive, LEITNER EcoDrive, IntelligentHeat Detector, zonnepanelen op statins |
Hoogte dalstation | 1.740 m |
Hoogte bergstation | 1.867 m |
Lente | 1.278 m |
Aantal liftsteunen | 10 (oude heeft er 12) |
Maximale capaciteit | 2.400 pers. per uur |
Maximale snelheud | 6 m/s |
Maximale rijtijd | 3:35 minuten |
Lees ook: Kitzski Kitzbühel vervangt Gauxjoch en Trattenbach lift!
Bron: Kitzski