Nieuwe nachttrein naar Oostenrijk

Skitrein Alpen
©nl.inrerrail.eu

Met de trein naar Oostenrijk is nu een onderneming maar vanaf eind volgend jaar rijdt er een nieuwe nachttrein naar Oostenrijk. De nieuwe verbinding wordt door de NS en de ÖBB verzorgt. ÖBB-topman Andreas Matthä maakte dit bekend in een interview met de Oostenrijkse krant Wiener Zeitung.

Het is inmiddels al drie jaar geleden dat de laatste nachttrein vanuit Amsterdam vertrok, omdat het aantal passagiers terug liep stopte de Deutsche Bahn met deze verbinding. Maar omdat de laatste tijd het aantal passagiers op internationale treinen toeneemt, ziet men bij ÖBB heil in een nieuwe verbinding.

Eerste trein

Het plan is om de eerste nachttrein vanaf januari 2020 te laten rijden tussen Brussel en Wenen. Een jaar later volgt een verbinding tussen Amsterdam en Wenen. De ÖBB breidt het aantal nachttreinen (Nightjets) flink uit, zo wordt er al een groot aantal bestemmingen in Duitsland, Zwitserland en Italië aangeboden.

Komende maanden meer duidelijk

Komende maanden zal er meer duidelijk worden over de frequentie, maar ook op welke stations de nieuwe treinverbinding zal stoppen. Volgens RTV Utrecht zal de rit naar Wenen 14 uur gaan duren, waarbij men kan uitstappen in München, Innsbruck of Wenen. Er is volgens RTV Utrecht keuze uit verschillende zit-, lig- en slaapwagons, waarbij de prijzen beginnen bij €29,-  voor de zitplaatsen.

6,7 miljoen euro

Volgens Staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat moet de trein een duurzaam en een aantrekkelijk alternatief worden voor het vliegtuig, om ervoor te zorgen dat de komende jaren 2 miljoen passagiers gebruik maken van deze verbinding trekt zij maximaal 6,7 miljoen euro uit. Ook om de kosten te drukken zal de verbinding een subsidie nodig hebben, het aantal passagiers weegt nog niet op tegen de kosten van een nachttrein over grote afstanden binnen Europa.

President-directeur van de NS Roger van Boxtel zegt hierover: “De nachttrein heeft nog een steuntje in de rug nodig, maar ik weet zeker dat reizigers het gaan waarderen. Op steeds meer bestemmingen tot zo’n 700 kilometer is de trein al de beste keuze. Met de nachttrein bieden we ook op langere afstanden een duurzaam alternatief voor het vliegtuig.”

Het interview met ÖBB-topman Andreas Matthä is hier te lezen, met de trein naar de wintersport zie hier.

Bron: AD, Nu.nl, RTV Utrecht

Turner Banner

ChaletsPlus Banner Groot

Zoek en boek arrangementen

Zoek & boek jouw bestemming

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Heb jij je al geabonneerd op onze Nieuwsbrief?

Op de hoogte blijven van het nieuws uit Oostenrijk. Abonneer je gratis op onze Nieuwsbrief en je bent als eerste op de hoogte.

* verplicht