Nieuwe pistenbully in Hinterglemm, nog even in elkaar zetten

Pistebully Saalbach

Nieuwe pistenbully in Hinterglemm, nog even in elkaar zetten

Een pistenbully is één van de helden van de pistes maar wat gebeurd er als deze machtige machine afgeleverd wordt. Saalbach geeft hier het antwoord op.

Het is wel een internettrend het “unboxen” van iets, het uitpakken van iets wat in een doos zit voor de camera. Ook Saalbach doet een duit in het zakje. In dit geval gaat men een heuse pistenbully “unboxen”. Niet dat een pistenbully in een doos afgeleverd wordt maar voordat deze machtige machine klaar is om de pistes te prepareren moet er een hoop gebeuren.

Op de Zwölferkogel heeft men een nieuwe Pistenbully afgeleverd en gemonteerd.

Het Skicircus heeft ongeveer 100 medewerkers die er voor zorgen dat de wintersporter iedere dag in de winter kan genieten van perfecte pistes. Zij werken elke nacht om hier voor te zorgen. Het belangrijkste onderdeel om dit te kunnen doen is de Pistenbully. In het Skicircus zorgen de modellen van de grote fabrikanten PistenBully of Prinoth hiervoor.

De camera was erbij toen er een gloednieuwe Pistenbully Polar 600 op de Zwölferkogel werd afgeleverd.

Zwölferkogel Saalbach Hinterglemm

Zicht op de Zwölferkogel werkterrein van een van de twee nieuwe pistebully’s.

Aflevering

De dag van levering begint om 07:30 uur als Paul Kubalek van Saalbach.com zich meld bij de werkplaats van de Hinterglemmer Bergbahnen bij het dalstation van de 12er KOGEL. Vandaag wordt er niet één maar twee pistenbully’s afgeleverd. Een is voor de vloot in het Hochalmgebied en de andere zal ingezet worden op de Zwölferkogel.

Er zijn twee vrachtwagens nodig om één pistegroom te vervoeren. Eén vrachtwagen bevat het eigenlijke voertuig, de tweede vrachtwagen bevat de extra onderdelen zoals de twee kettingen, het mes en de helmstok. Volledig gemonteerd weegt de sneeuwschuiver ongeveer 13 ton. Zonder de kettingen is het een onopvallende machine volgens Paul, hij vind het zelfs schattig met die kleine wieltjes. Toch zal dit uiterlijk snel veranderen.

Binnen een paar uur veranderd dit van een schattig en onopvallende machine in een indrukwekkende machine die klaar is voor actie.

Afmontage

Zodra het transport aankomt bij het pistegarage die zich direct boven het 12er Kogel middenstation bevindt kan men met de montage van de nieuwe Pistebully beginnen. Eerst worden de kettingen op precies de juiste afstand naast elkaar uitgerold en uitgespreid. Het schild wordt vooraan geplaatst en de freesmachine achter de aandrijvingen. Als de kettingen en dergelijke goed liggen komt het spannendste deel.

Een kraan zal de 10 ton zware machine van de vrachtwagen tillen en heel langzaam centimeter voor centimeter zwevend op de kettingen geplaatst worden. Elke fout zou echt een dure fout worden maar het is niet de eerste keer dat de mannen dit doen.

Als dit achter de rug is worden de kettingen op de wielen geklemd en aan elkaar geschroefd. Daarna worden het schild en de freesmachine gemonteerd, worden de hydraulische leidingen aangesloten en worden alle schroeven en moeren stevig vastgedraaid.

Na een paar uur is de nieuwe Pistenbully volledig gemonteerd en klaar voor de sneeuw.

Pistebully

© Saalbach.com

De vijf onderdelen

Eindelijk is de Pistenbully klaar en dit zijn de 5 belangrijkste onderdelen van deze machine.

  1. Het voertuig:
    Onder de motorkap ligt een 520pk sterke dieselmotor. Naast veel comfort voor de bestuurder (in de volksmond “Raupinger” genoemd), is geavanceerde technologie aanwezig in de cabine. Zo wordt via GPS de exacte sneeuwdiepte onder de rups bepaald, waarbij de bestuurder altijd weet hoeveel sneeuw hij onder de rups heeft en waar welke ontbreekt of verwijderd kan worden. De GPS in de sneeuwruimers maakt ook deel uit van intelligent sneeuwmanagement, omdat de vraag nauwkeurig kan worden bepaald.
  2. De lier:
    Aan boord is een lier met een stalenkabel van 1000 meter en een trekkracht van 4,5 ton. Dit wordt voornamelijk gebruikt op steile hellingen.
    Belangrijk: Door de gespannen stalenkabel bestaat er een risico op zwaar letsel, zelfs als de sneeuwruimer niet in zicht is. Daarom moeten de wintersporters altijd de nachtelijke sluiting van de piste, vanaf 17.00 uur, absoluut in acht nemen.
  3. De kettingen:
    De kettingen van de pistenbully wegen elk meer dan een ton en bestaan uit stalen en aluminium stutten, die gemonteerd zijn op rubberbanden en zorgen voor de nodige grip op ijs en sneeuw. Ook verdelen zij de druk van het gewicht van de sneeuwfrees gelijkmatig over de helling door het grote contactoppervlak en “scheuren” ze het sneeuwdek. Het sturen van een pistenbully wordt gedaan door de kettingen die met verschillende snelheden kunnen lopen.
  4. Freesmachine:
    Deze is zowel elektronisch als hydraulisch gestuurd en zorgen voor de ribbels waar door iedereen kan zien dat de pistes vers geprepareerd zijn. De sneeuw wat door de kettingen zijn “opengereten” zal door de frees versnipperd worden. Vervolgens wordt de sneeuw gladgestreken door de helemaal achteraan gemonteerde “afwerklappen” die voorzien zijn van de kenmerkende ribbels.
  5. Het blad:
    De bulten sneeuw zullen door de hydraulisch gestuurde ploeg perfect worden geëgaliseerd. Ook duwt het blad de sneeuw naar plaatsen waar de GPS aangeeft dat er te weinig sneeuw ligt.

Bron: Saalbach.com

Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn Banner

Oostenrijkse Winkel grote banner

Werken in Oostenrijk make it happen

Werken in Oostenrijk make it happen

Zoek en boek je wintersport

Dit vind je ook FANtastisch...