Oostenrijk en de nieuwe liften voor seizoen 2018-2019

Kohlmaisbahn

Het winterseizoen is inmiddels voorbij en de gebieden maken zich op voor de zomer. Dat is ook het moment om verouderde liften te vervangen. Er wordt de komende maanden druk gewerkt om voor de start van het komende winterseizoen gereed te zijn. Tijd voor een overzicht van nieuwe liften voor seizoen 2018-2019.

Er wordt een hoop gebouwd, zo is men in het Skicircus, Zell am See en op de Kitzsteinhorn  al druk bezig. Maar zij zijn niet de enige gebieden waar druk gebouwd zal worden. Naast de vervanging van oude liften zullen er ook nieuwe gebouwd worden voor een uitbreiding naar een ander gebied.

Zillertal:

In Konigsleiten (Zillertal Arena) zal de 4er Lamarch vervangen worden door een 6 persoons stoeltjeslift, de capaciteit zal hiermee verhoogt worden van ca 2300 naar  2800 pers./uur. De nieuwe lift zal over de bestaande route lopen.

In Gerlos zal de 20 jaar oude 4CLF Stoanmandl vervangen worden door de 10 EUB Stuanmandlbahn, het betreft hier een 10 persoons gondel. Ook hier zal de capaciteit worden vergroot van 1800 naar 2828 pers./uur.

Een nieuwe uitbreiding van het skigebied Mayrhofen is de Möslbahn, met de nieuwe lift vanaf de Schwendberg in Mösl kom je rechtstreeks het skigebied in.

Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn, Zell am See, Kaprun:

In Saalbach is men druk bezig met de bouw van de Kohlmaisbahn, deze vervangt zowel de Kohlmais 3er sessellift als de Kohlmaisgipfelbahn, hiervoor in de plaats komt een 10 persoonsgondel identiek aan de Schönleitenbahn. Geregeld hebben wij hiervan een bouwupdate gegeven.

In Leogang wordt de oude 6 persoons Asitz Muldenbahn vervangen door een 8 persoons stoeltjeslift met kap en zetelverwarming. De capaciteit wordt verhoogd van 2400 naar 3500 personen per uur.

In Zell am See wordt hard gewerkt aan het laatste deel van de Zell am See Xpress, deel 2 betreft de bouw tussen het middenstation op de Schmittenhohe en Viehhofen. Hierdoor wordt het dorp in de Glemmtal verbonden met het skigebied van Zell am See Schmittenhohe, en zal ook het Skicircus hiermee verbonden worden. Een verbinding tussen Viehhofen en het Skicircus is er (nog) niet. Hier zal nog een ritje met de skibus voor nodig zijn.

Ook wordt het skigebied van Zell am See uitgebreidt richting Piesendorf, wanneer hier gebouwd wordt is nog niet zeker.

Maar dat is niet alles, stukje verder op is men druk bezig om de familieberg (Maiskogel) te koppelen aan de gletsjer (Kitzsteinhorn). Deze verbinding zal K-onnection gaan heten.

Kitzbühel:

© KitzSki.at

Op de Kitzbühel Horn wordt de oude Brunellenfeldbahn vervangen door een nieuwe 6 persoons lift, ook wordt de oude Raintalbahn vervangen door een 10 persoons gondel op een kabel. De oude stoeltjes van de liften werden verkocht, met de verkoop van de stoeltjes wil men de geschiedenis behouden.

Gasteintal:

Momenteel wordt er ruim 84 miljoen geïnvesteerd door de Gasteiner Bergbahnen, dit alles zal in het skigebied Schlossalm gestoken worden. De opening van de nieuwe Schlossalmbahn staat gepland voor de opening van het winterseizoen 2018/2019.

Seefeld:

De oude Jochbahn wordt eindelijk vervangen, de 12 persoons gondel wordt vervangen door een 25 persoons.

Serfaus Fiss Ladis:

Uniek in de wereld een metro in een skidorp, 33 jaar lang bracht deze metro locals en wintersporters van A naar B in Serfaus. Inmiddels wordt deze vervangen en de stations gemoderniseerd.

Katschberg:

Ook vernieuwing in skigebied Katschberg, vanaf november 2018 zal de Silverjet 1 operationeel zijn.

Hochkonig/Natrun:

Project Natrun – Aberg, vanaf aankomende winter zullen 3 nieuwe liften gebouwd worden inclusief een nieuwe piste met besneeuwing.

Ischgl:

Ook is men weer druk bezig in Ischgl, de oude Gampenbahn wordt vervangen door een moderne 6 persoons stoeltjeslift met verwarming en kap. Ook komt er bij het dalstation een nieuw restaurant met 100 plaatsen.

Meer projecten:

Er zijn in Oostenrijk meer projecten, vaak kleine. Maar ook buiten Oostenrijk is er een hoop te doen. Zo ook een gebied op maar een paar uur rijden van Nederland, in Willigen wordt de oude Kohlerhagen sleeplift vervangen door een 8 persoons koppelbare stoeltjeslift. Deze nieuwe lift zal ontworpen worden door Porsche en uitgevoerd met een kap en stoelverwarming.

Summit Travel

(Visited 1.662 times, 2 visits today)

Zoek & boek

Zoek de perfecte wintersportreis bij onze exclusieve partner Summit Travel
Maak hierboven hiernaast een selectie.

Ook interessant...

12 reacties

  1. Kees schreef:

    Skiwelt gaat zo langzamerhand de boot missen. Ga zo langzamerhand steeds vaker nadenken om na 25 jaar Skiwelt naar saalbach te gaan.

  2. Joost schreef:

    Helemaal mee eens, Kees. De buren (Kitzski) hebben deze inhaalslag wel gemaakt, maar in Skiwelt kom je nog redelijk aantal oude liften tegen. De Fleiding en Talkaser in Westendorf is echt een oudje. Als ook de Salvistabahn in Itter.

  3. Kees schreef:

    Zijn in mijn ogen nog wel belangrijkere verbeteringen door te voeren.
    Aansluiting WestendorfKirchberg.
    Liftverbinding Ellmau (dorp) naar Hartkaiser (via Going)
    Betere verbinding Scheffau naar Brixen. B.v. door vanaf de Aualm met een lift bij de Filzboden afgezet te worden, zodat je niet allemaal over de 2a terug hoeft te skiën (trek de Hochalm door).
    Enz.

  4. Eric schreef:

    Kees/Joost.

    Er zijn wel plannen voor SkiWelt maar zoals je weet heeft ook alles een lange aanloop zeker als het om vergunningen gaat in Oostenrijk.
    Wat gaat er waarschijnlijk gebeuren.

    Over max 2 jaar wordt de Bubbleexpress vervangen en wordt doorgetrokken naar het bergstation van de Filzbodenbahn. Je kunt dan direct de Aualm op.
    Ook de Fleiding staat op de nominatie vervangen te gaan worden maar ook dat gaat nog minimaal 2 jaar duren.
    Bij Going Hausbergbahn hebben we iets van gelezen maar is nog zeker niet definitief.
    Salvistabahn Itter daar zijn ook plannen voor maar daar gaat zeker iets gebeuren. Niet allemaal dit jaar maar het gaat zeker gebeuren. Maar laten we wel wezen de meeste liften die je in SkiWelt hebt zijn absoluut modern. De laatste jaren is overal de capaciteit gewoon hoog te noemen. Daar waar je vroeger giga rijen had in bv Kerst en Krokus ….daar zijn de rijen nu echt heel snel weg…. Onze belevenis in topdrukte sta je er 5 minuten en dan zit je in de lift en dan hebben we het over de echte drukte.
    Ik kan me herinneren dat je bij de Foisching een sleeplift had…enig idee hoelang je toen stond te wachten…nu totaal niet meer….
    Overigens alle gebieden in de Kitzbühelralpen zijn redelijk gemoderniseerd en daar is het laatste jaar ook St Johann in Tirol bij gekomen met de 2 nieuwe liften op de Eichenhoff en komend seizoen wordt de Kitzbühelrhorn ook weer aantrekkelijk gemaakt.

  5. Joost schreef:

    Eric,

    duidelijk. maar dit is precies wat Kees en ik aangeven: ze zijn één (of zelfs 2) slag(en) op achter met de naaste buren! Fleiding bijv. staat al jaren (10?) op de planning. Zo ook de lift in Itter.
    Oké de Fleck (Kirchberg) moet er ook uit, maar daar hebben ze wel moderne Maierl en Pengelstein. Als Kitzski nu ook de sleeplift Gauxjoch snel vervangt, dan is het hele rondje PassThurn – Jochberg gemoderniseerd met sesselliften.

    We wachten af…..

  6. Thomas schreef:

    Volgend jaar gaat skiwelt toch aan de gang

  7. Kees schreef:

    Als ze de Salvista dan maar wel doortrekken naar Rigi.
    Door het dalstation van de Jochbahn te verlagen hebben ze al een cruciale fout gemaakt.

  8. Kees schreef:

    O ja, nog een grote wens van mij.
    Ik kan niet wachten tot het skigebied van Wildkogel aangesloten wordt op het gebied van Kirchberg.
    De eerste jaren in Skiwelt leren skiën. Daarna vele jaren in dit gebied geskied, maar dat wordt op een gegeven moment toch ook gewoon. Daarom ook in Kirchberg/Kitzbühel gaan skiën, maar dat wordt zo langzamerhand ook gewoon. Het lijkt mij heerlijk om vanuit Kirchberg ook zo in het Wildkogel gebied te kunnen gaan skiën.

    • Eric schreef:

      Kees, de plannen liggen er..maar wanneer het gerealiseerd wordt is nog niet bekend. Als er aansluiting gemaakt wordt dan is dat richting het bergstation van de Zweitausender.

  9. Kees schreef:

    Hoi Eric,

    Al met al zijn er gelukkig wel veel mooie plannen. Echter het duurt nogal lang.
    Natuurlijk zie ik ook de vele verbeteringen die er zijn doorgevoerd de afgelopen jaren. De Jochberg, de Filzboden, de Schernthann, de Foiching met een sleeplift op was niet altijd even leuk. Ook lopen vanaf de Hartkaiser naar Scheffau of meerdere keren de skies af doen om via de Siller Keat terug te gaan naar Brixen is lang gelden. Het gebied is natuurlijk prachtig en als het maar even onder nul is zijn de condities weer perfect. het is niet voor niets een van de meest bezochte gebieden ter wereld.

  10. Kees schreef:

    Ook de aansluiting naar Westendorf en de Ki West zijn natuurlijk top. Dat soort grote verbeteringen zijn echter nog steeds mogelijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *