Oostenrijk en de nieuwe liften voor seizoen 2018-2019
Het winterseizoen is inmiddels voorbij en de gebieden maken zich op voor de zomer. Dat is ook het moment om verouderde liften te vervangen. Er wordt de komende maanden druk gewerkt om voor de start van het komende winterseizoen gereed te zijn. Tijd voor een overzicht van nieuwe liften voor seizoen 2018-2019.
Er wordt een hoop gebouwd, zo is men in het Skicircus, Zell am See en op de Kitzsteinhorn al druk bezig. Maar zij zijn niet de enige gebieden waar druk gebouwd zal worden. Naast de vervanging van oude liften zullen er ook nieuwe gebouwd worden voor een uitbreiding naar een ander gebied.
Zillertal:
In Konigsleiten (Zillertal Arena) zal de 4er Lamarch vervangen worden door een 6 persoons stoeltjeslift, de capaciteit zal hiermee verhoogt worden van ca 2300 naar 2800 pers./uur. De nieuwe lift zal over de bestaande route lopen.
In Gerlos zal de 20 jaar oude 4CLF Stoanmandl vervangen worden door de 10 EUB Stuanmandlbahn, het betreft hier een 10 persoons gondel. Ook hier zal de capaciteit worden vergroot van 1800 naar 2828 pers./uur.
Een nieuwe uitbreiding van het skigebied Mayrhofen is de Möslbahn, met de nieuwe lift vanaf de Schwendberg in Mösl kom je rechtstreeks het skigebied in.
Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn, Zell am See, Kaprun:
In Saalbach is men druk bezig met de bouw van de Kohlmaisbahn, deze vervangt zowel de Kohlmais 3er sessellift als de Kohlmaisgipfelbahn, hiervoor in de plaats komt een 10 persoonsgondel identiek aan de Schönleitenbahn. Geregeld hebben wij hiervan een bouwupdate gegeven.
In Leogang wordt de oude 6 persoons Asitz Muldenbahn vervangen door een 8 persoons stoeltjeslift met kap en zetelverwarming. De capaciteit wordt verhoogd van 2400 naar 3500 personen per uur.
In Zell am See wordt hard gewerkt aan het laatste deel van de Zell am See Xpress, deel 2 betreft de bouw tussen het middenstation op de Schmittenhohe en Viehhofen. Hierdoor wordt het dorp in de Glemmtal verbonden met het skigebied van Zell am See Schmittenhohe, en zal ook het Skicircus hiermee verbonden worden. Een verbinding tussen Viehhofen en het Skicircus is er (nog) niet. Hier zal nog een ritje met de skibus voor nodig zijn.
Ook wordt het skigebied van Zell am See uitgebreidt richting Piesendorf, wanneer hier gebouwd wordt is nog niet zeker.
Maar dat is niet alles, stukje verder op is men druk bezig om de familieberg (Maiskogel) te koppelen aan de gletsjer (Kitzsteinhorn). Deze verbinding zal K-onnection gaan heten.
Kitzbühel:
Op de Kitzbühel Horn wordt de oude Brunellenfeldbahn vervangen door een nieuwe 6 persoons lift, ook wordt de oude Raintalbahn vervangen door een 10 persoons gondel op een kabel. De oude stoeltjes van de liften werden verkocht, met de verkoop van de stoeltjes wil men de geschiedenis behouden.
Gasteintal:
Momenteel wordt er ruim 84 miljoen geïnvesteerd door de Gasteiner Bergbahnen, dit alles zal in het skigebied Schlossalm gestoken worden. De opening van de nieuwe Schlossalmbahn staat gepland voor de opening van het winterseizoen 2018/2019.
Seefeld:
De oude Jochbahn wordt eindelijk vervangen, de 12 persoons gondel wordt vervangen door een 25 persoons.
Serfaus Fiss Ladis:
Uniek in de wereld een metro in een skidorp, 33 jaar lang bracht deze metro locals en wintersporters van A naar B in Serfaus. Inmiddels wordt deze vervangen en de stations gemoderniseerd.
Katschberg:
Ook vernieuwing in skigebied Katschberg, vanaf november 2018 zal de Silverjet 1 operationeel zijn.
Hochkonig/Natrun:
Project Natrun – Aberg, vanaf aankomende winter zullen 3 nieuwe liften gebouwd worden inclusief een nieuwe piste met besneeuwing.
Ischgl:
Ook is men weer druk bezig in Ischgl, de oude Gampenbahn wordt vervangen door een moderne 6 persoons stoeltjeslift met verwarming en kap. Ook komt er bij het dalstation een nieuw restaurant met 100 plaatsen.
Meer projecten:
Er zijn in Oostenrijk meer projecten, vaak kleine. Maar ook buiten Oostenrijk is er een hoop te doen. Zo ook een gebied op maar een paar uur rijden van Nederland, in Willigen wordt de oude Kohlerhagen sleeplift vervangen door een 8 persoons koppelbare stoeltjeslift. Deze nieuwe lift zal ontworpen worden door Porsche en uitgevoerd met een kap en stoelverwarming.