Rijksweg A10 maximum van 100 km loslaten?
Rijksweg A10 maximum van 100 km loslaten?
Er is geen wettelijke basis meer, de grenswaarden zijn al drie jaar niet overschreden.
De deelstaat Salzburg wil dit jaar de flexibele 100 km/uur-limiet afschaffen, deze werd in november 2008 op de Tauern-autobaan tussen Salzburg en Golling afgekondigd in overeenstemming met de Air Pollution Control Act (IG-Luft). Dan zou de 130 km zone weer worden hersteld. Volgens de huidige mediaberichten legde Marlene Svazek (FPÖ) uit dat de luchtverontreiniging al drie jaar ruim onder de grenswaarden ligt. De geplande maatregel stuitte op kritiek van de Groenen.
Er is geen basis meer om deze beperkende maatregel voor te zetten op de A10, vertelde milieufunctionaris Svazek aan de ORF. Uit een onderzoek waarover het Bundesland beschikt blijkt duidelijk dat de grenswaarden voor stikstofdioxide al geruime tijd consequent worden onderschreden. De resultaten van de onderzoeken zouden de deelstaat Salzburg ook op lange termijn de zekerheid bieden dat dit het einde van de IG-L-honderd zou kunnen inluiden. Het is niet te verwachten dat de grenswaarden opnieuw worden bereikt, ook niet als “Tempo 130” opnieuw wordt ingevoerd.
In de herfst al 130 km per uur?
De belangrijkste reden voor de betere luchtkwaliteit is de betere uitlaatgas uitstoot van de auto’s sinds het dieselschandaal in 2015 en het toenemende aandeel elektrische voertuigen. Volgens Svazek moet de verordening om de snelheidslimiet op te heffen nu worden uitgewerkt. Na de nodige beoordelingsperioden zal naar verwachting eind oktober of begin november de 100 km zone op het circa 27 kilometer lange traject van de A10 tot het verleden behoren.
Zoals de “Salzburger Nachrichten” (SN) in de huidige zaterdageditie meldde, is de basis voor de intrekking een rapport van het Zwitserse bedrijf Ökoscience, op wiens expertise de deelstaat Salzburg al jaren vertrouwt. Er werd gekeken naar de toekomstige ontwikkeling van de stikstofoxide-uitstoot nabij Hallein, dat een opheffing van de snelheidslimiet zou betekenen. Het resultaat: Gezien de toename van e-auto’s lijkt het onmogelijk dat de EU-grens van 40 microgram per kubieke meter nabij Hallein opnieuw wordt bereikt. En het is onwaarschijnlijk dat de komende jaren zelfs de Oostenrijkse limiet (die 35 microgram bedraagt) opnieuw zal worden bereikt. Het draagt er ook toe bij dat de uitlaatemissies van auto’s aanzienlijk zijn verbeterd sinds het dieselschandaal uitbrak.
Of bovenstaande allemaal wordt uitgevoerd we gaan het zien.
PS IG-L 100 bestaat ook op de A12 bij het Inntal daar zal de discussie ook vast gaan losbarsten. We blijven het volgen.
Wil je nu echt niets missen van de berichtgeving van FANtastisch Oostenrijk?
Iedere dag als eerste geïnformeerd worden over het weer, video’s, updates en alles wat het leuk maakt in de Oostenrijkse Alpen, abonneer je dan op onze FANtastische Push berichten. Je kunt je abonneren via jouw mobiel, laptop, tablet of pc (en het is natuurlijk volkomen gratis) Linksonder in het scherm zie je een rood bolletje oplichten. Druk op deze knop en je krijgt dagelijks een signaal dat er een nieuw bericht klaar staat. Helaas is het wel zo dat de Apple apparatuur niet aan deze berichtendienst mee wil werken.