Saalbach bouwupdate Limberg 8er 30 juli 2023
Saalbach bouwupdate Limberg 8er 30 juli 2023
We hebben foto’s ingezien van Eric van Gool die bij de nieuwe in aanbouw zijnde Limbergbahn was gaan kijken. Zoals bekend wordt dit jaar de Limberg op de Schattberg in Saalbach eindelijk vervangen.
Na een vertraging van 3 jaar zal de Limberg 8er vanaf het winterseizoen 2023 – 2024 operationeel zijn. Zoals bekend zal de oude 4 zitslift vervangen worden door een 8 persoonsstoeltjeslift in dezelfde stijl als de Asitzmuldenbahn in Leogang. Daarnaast zal het dalstation ongeveer 400 meter lager komen te liggen en de piste zal worden verlengt.
Langzaam aan komen er meer en meer foto’s los van vakantievierders in Saalbach. Op de webcam was de bouw van het dalstation mooi te volgen, echter is deze sinds een aantal maanden buiten gebruik.
De bouw is al een tijdje aan de gang, hierbij een aantal foto’s van de voortgang. Met dank aan Eric van Gool.
Duurzaam
De warmte in het dalstation wordt geleverd door een warmtepomp met dieptesondes. De zuidgevel van het dalstation zal ruim worden voorzien van zonnepanelen dat voor de nodige groene stroom moet gaan zorgen.
Het idee van duurzaamheid komt ook terug in het ontwerp van het nieuwe kabelbaansysteem. Indien nodig biedt de Limberg 8er de mogelijkheid om in de zomer downhill-fietsen te vervoeren.
Met de komst van de Limberg 8er zal de capaciteit en comfort verhoogd worden. Tegelijkertijd krijgt het gebouw een dubbele bestemming. In het souterrain komt een technisch centrum met werkplaats, kantoor, magazijn en ruimte voor meerdere pistenbullys.
Hoe het dal- en bergstation eruit zal gaan zien ga naar melzer-hopfner.at
Op onderstaande foto zie je waar het oude dalstation was. Ook herkenningspunt is de berghut die daar ook meteen aan de lift zowat vast zat. Het nieuwe dalstation ligt zo’n 400 meter lager zodat de piste nog een stukje langer gaat worden.
Limberg
De eerste Limberg was een T-bar sleeplift en werd in 1960 gelijktijdig gebouwd met de bouw van de Schattberg kabelbaan. Met de bouw van de Limberg had Saalbach ook een primeur te pakken, voor het vervoeren van zwaar materiaal werd gebruik gemaakt van de Russische Kamov twee-rotor helikopter. De locatie was in die tijd voor zwaar materiaal moeilijk te bereiken, het benodigde beton kon echter wel door de betonwagens op locatie gebracht worden.
De huidige lift komt uit 1994 en is een 4 persoons stoeltjeslift.
De nieuwe positie van het dalstation staat al op de nieuwe (nog niet te verkrijgen) pistekaart voor het seizoen 2023-2024. Bij diverse liften hangt de nieuwe pistekaart met de nieuwe Limberg 8-er er al in.
Technische data.
Dit is wat er tot nu toe bekend is (bron)
Naam | Limberg 8er |
Type | 8-persoons hogesnelheidsstoeltjeslift (koppelbaar) met kap |
Fabrikant | Doppelmayr |
Lengte | 1412 meter |
Hoogte bergstation | 2019 meter |
Hoogte dalstation | 1569 meter |
Hoogte | 450 meter |
Capaciteit | 3600 pers/uur |
Snelheid | 6 m/sec |
Duur rit | ca. 4:20 minuten |
Opening | november 2023 |
Wil je nu echt niets missen van de berichtgeving van FANtastisch Oostenrijk?
Iedere dag als eerste geïnformeerd worden over het weer, video’s, updates en alles wat het leuk maakt in de Oostenrijkse Alpen, abonneer je dan op onze FANtastische Push berichten. Je kunt je abonneren via jouw mobiel, laptop, tablet of pc (en het is natuurlijk volkomen gratis) Linksonder in het scherm zie je een rood bolletje oplichten. Druk op deze knop en je krijgt dagelijks een signaal dat er een nieuw bericht klaar staat. Helaas is het wel zo dat de Apple apparatuur niet aan deze berichtendienst mee wil werken.