Serfaus een skidorp met een metro

Dorfbahn Serfaus
© serfaus-fiss-ladis.at

Serfaus een skidorp met een metro en heeft hiermee de kleinste en hoogst gelegen, op luchtkussens zwevende, metro ter wereld. En dat al sinds 1985. Inmiddels is de metro gemoderniseerd en uitgebreid.

De nieuwe gemoderniseerde metro werd officieel op 13 juli 2019 geopend na een renovatie die in april 2017 begon. In mei van dit jaar vond het laatste en belangrijkste deel plaats van deze renovatie, het plaatsen van de nieuwe wagens. De renovatie kon niet plaats vinden zonder enige slag of stoot. De ondergrondse moest beschikbaar zijn voor de gasten tijdens de zomer- en wintermaanden. Waar nodig werden pendelbussen ingezet ter vervanging van de metro. Tijdens de renovatie zag men in Serfaus weer de noodzaak van de metro. Een verkeersopstopping zoals men in begin jaren 80 had kan nu niet meer. De bouw werd in fasen uitgevoerd waarbij de bouw altijd tijdens het laagseizoen plaats vond.

„Verkehrsberuhigungskonzept“

De bouw van een 1.280 meter lange metro op deze hoogte in Serfaus was toen al baanbrekend. Tot op heden is er geen ander dorp die dit ook heeft. Er waren de nodige voor- en tegenstanders, maar toen eenmaal de metro open ging waren zelfs de tegenstanders positief. Het begon al in 1972 met de introductie van de „Verkehrsberuhigungskonzept“ iets wat al in Zwitserland bestond. Het plan was geen auto’s meer door het dorp.

Het dorp werd gesloten voor verkeer en aan het begin van het dorp werd een groot parkeerplaats gebouwd. Het dorp zelf werd afgesloten met een slagboom. Om naar het dalstation te komen werd men met een bus vervoerd. Voor het ingrijpen vond er een onderzoek plaats met de vraag: “autovrij of verkeersarm”. De optie om naar en van het dorp te kunnen rijden moest volgens 70% van de ondervraagden wel aanwezig blijven. Door het toerisme kwam het busverkeer in het dorp steeds meer onder druk te staan, naast de risico van ongevallen, geluidshinder en milieuvervuiling.

Er werd gezocht naar een  nieuw vervoersmiddel, deze moest geruisloos zijn en het aanzicht van het dorp moet ongewijzigd blijven.

Station Kirche Dorfbahn Sarfaus
© serfaus-fiss-ladis.at

Transportbanden

Het idee van een metro was niet iets wat gelijk werd geintroduceerd toen met nadacht over een nieuw vervoersmiddel man dacht aan transportbanden. Dit werd serieus onderzocht en een excursie naar VOEST in Linz werd gepland, maar omdat de technologie nog niet zo ver was moest er 8 banden geplaats worden. Ieder band had toen een maximale lengte van 150 m, na iedere band zouden de gasten naar de volgende band moeten lopen. Dit was niet zo comfortabel dan de huidige situatie, en een ander probleem was wat als de gasten in de tunnel blijven. Maar men gaf het nog niet op, een excusrie naar het vliegveld van Frankfurt werd gepland. Hier teste de burgemeester van Serfaus Erwin Tschiderer de banden met skituitrusting aan.

Tijdens een beslissend geprek in Frankfurt kwam een medewerker van Mr. Ing. Zacke met het verhaal van geluidloze luchtbeschermde treinen van OTIS in New York. Men had geluk dat OTIS wilde voet aan de grond krijgen in Oostenrijk en nodigde hen uit. Het idee van een metro is geboren.

Metro

Er werd ook gedacht aan een kabelbaan, maar de keuze tussen een klassieke kabelbaan met het nodige aan lawaai of een geruisloze luchtkussenlift was niet moeilijk. Qua kosten was er geen verschil. Begin december 1983 werd besloten dat het „Verbindungssystem Serfaus“ ingevoerd zou worden. Er werd een consortium opgericht voor de uitvoering van de bouwwerkzaamheden. Na 737 dagen werd het voor het eerst in gebruik genomen. In het winterseizoen 1985/1986 konden de eerste wintersporters gebruik maken van dit unieke systeem.

De officiële openingsplechtigheid vond plaats op 26 januari 1986 en is tot op heden de de kleinste, hoogste, op luchtkussens zwevende, metro van de wereld.

Station Kirche dorfbahn serfaus
© serfaus-fiss-ladis.at

Modernisering

Na 32 jaar en 29,5 miljoen mensen verder was het tijd om de oude metro te moderniseren, tijdens een ceremonie op 24 april 2017 werd het startschot gegeven. De bouw werd uitgevoerd in drie fasen die altijd in het laagseizoen plaats vond. Eerst werden de stations aangepakt en daarna de elektra. Het doel was dat mensen in het hoogseizoen zo min mogelijk last heeft van de verbouwing. Als alle stations en techniek zijn vernieuwd zou als fase drie de trein vervangen worden. De nieuwe trein heeft een capaciteit van 400 personen, hiermee kunnen 3000 personen per uur vervoerd worden en de reistijd worden verkleind van 10 naar 9 minuten.

De tunnel blijft zoals het was maar de ingangen naar de metro werden aangepakt waarbij het beter toegankelijk wordt voor wandelwagens.

Bij de stations in het centrum en bij de kerk waren de grootste bouwmaatregelen vereist. Zo werd het station in het centrum herbouwd en vergroot. Het station bij de kerk werd 80 meter ten oosten van de oude station herbouwd. Deze is verdeeld over drie verdiepingen. Het laagste deel van dit station is te bereiken vanaf de Kirchgasse, liften en roltrappen zorgen voor het makkelijker in en uit stappen.

FotosEerdere berichtgeving en meer informatie.

Summit Travel Banner2019-1000x600-2

SneeuwkettingenWinkel Banner Groot

Youtube banner FANtastisch Oostenrijk

Zoek en boek arrangementen

Zoek & boek jouw bestemming

1 reactie

  1. Murmli schreef:

    Slordig geschreven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Heb jij je al geabonneerd op onze Nieuwsbrief?

Op de hoogte blijven van het nieuws uit Oostenrijk. Abonneer je gratis op onze Nieuwsbrief en je bent als eerste op de hoogte.

* verplicht