Serfaus verhoogd budget nieuwe Komperdellbahn
Serfaus verhoogd budget nieuwe Komperdellbahn
Door de stijgende kosten van bouwmateriaal is het budget verhoogd naar 60 miljoen euro. Het grootste bouwproject in de geschiedenis van de Seilbahn Komperdell GmbH ligt op schema zoals te lezen valt in de bouwupdates. Maar door de stijging van de kosten is men genoodzaakt om het budget te verhogen naar 60 miljoen euro.
In de oorspronkelijke begroting ging men er nog vanuit dat het gehele plan 50 miljoen euro zou gaan kosten. Dit bedrag is na de pandemie met 5 miljoen verhoogd en nu komt er weer 5 miljoen bij.
“De kostensituatie is zeer uitdagend. De prijzen voor bouwmaterialen zijn sinds de start van de bouw keer op keer gestegen. Alleen al de prijs van staal is met 260 procent geëxplodeerd.”
aldus Stefan Mangott, directeur van de Komperdell GmbH bergbahnen.
Nieuwe Komperdellbahn
De oude lift komt uit 1988 en was niet meer van deze tijd. Het werd tijd voor vernieuwing die oorspronkelijk gepland stond voor 2021. Echter gooide het coronavirus roet in het eten. Groot was daarom de vreugde toen de adviesraad van de kabelbaanmaatschappij Komperdell GmbH op 1 februari 2022 groen licht gaf.
De eerste graafmachines zijn al bezig er is nu geen weg meer terug.
Het is het grootste project in de geschiedenis van het bedrijf dat in twee fases wordt gerealiseerd. Hiermee zal de “oude” Komperdellbahn na 34 jaar trouwe dienst worden vervangen door de nieuwe 10-persoons EUB Komperdellbahn.
“We hebben veel geïnvesteerd in het verbeteren van de kwaliteit en het comfort. De nieuwe lift is volledig drempelvrij toegankelijk. Met het uitgraven van het dalstation is de middelste afdaling verbeterd tot een prachtige blauwe piste.”
aldus de directeur.
Bij het bergstation wordt de ruimte ook royaler, de skischool krijgt meer ruimte en de toegang tot het kindergedeelte wordt ook verbeterd. Bij het dalstation komt er naast opslagruimtes weer een skiverhuurshop op een oppervlakte van 3.000 vierkante meter en een bewaakte opslagplaats..
“Dit is een service voor de gast en een toegevoegde waarde die we bieden,” besluit Mangott.
Technische data
De technische data ziet er als volgt uit.
10er EUB Komperdellbahn |
|
Type | 10 persoons gondel |
Fabrikant | Doppelmayr |
Dalstation | 1.442 m |
Tussenstation | 1.610 m |
Bergstation | 1.982 m |
Lengte sectie 1 | 566 m |
Lengte sectie 2 | 2.075 m |
Totale lengte | 2.641 m |
Hoogteverschil | 540 m |
Capaciteit fase 1 | 3000 pers/uur |
Capaciteit definitief | 3500 pers/uur |
Aantal kolommen | 20 |
Reistijd | 10,5 minuten |
Kosten | 50 miljoen Euro |
Meer informatie
Voor meer informatie ga naar de site van Serfaus Fiss Ladis en hier voor de 3D tekeningen van het dal– en bergstation. Voor alle updates ga naar de bouwblog.
Lees ook:
Bron: meinbezirk.at
Wil je nu echt niets missen van de berichtgeving van FANtastisch Oostenrijk?
Abonneer je op onze FANtastische Push berichten. Je kunt je abonneren via jouw mobiel, laptop, tablet of pc (en het is natuurlijk volkomen gratis) Rechtsonder in het scherm zie je een rood bolletje oplichten. Druk op deze knop en je krijgt dagelijks een signaal dat er een nieuw bericht klaar staat. Heb je je reeds aangemeld, druk dan niet op de knop anders wordt je weer afgemeld… Helaas is het wel zo dat Apple apparatuur niet aan deze berichten dienst mee wil werken.