Skigebied Hochwurzen test alternatieve brandstof

Skigebied Hochwurzen test alternatieve brandstof

Ter illustratie

Skigebied Hochwurzen test alternatieve brandstof. De zoektocht naar alternatieve brandstoffen is ook in Stiermarken op gang gekomen.

Nadat eerder bekend werd dat Kaprun vergroent en overstapt op HVO brandstof gaat men in het skigebied van Hochwurzen ook testen. Pistenbully’s op de Familienberg Maiskogel rijden op hernieuwbare HVO100-brandstof een fossielvrije dieselvervanger en is gemaakt van natuurlijke afvalproducten zoals gebruikte spijsoliën en -vetten van restaurants en de levensmiddelenindustrie.

Veel belovend

Ook in het gebied Hochwurzen gaat men aan het eind van het seizoen hiermee testen. De eerste testen zijn inmiddels in volle gang en zien er veel belovend uit. Er worden momenteel twee sneeuwruimers parallel gebruikt waarvan een met HVO en een met diesel. De eerste resultaten zijn indrukwekkend, zegt Andreas Muigg van de Zuid-Tiroolse fabrikant van sneeuwschuivers Prinoth: “Het tussenresultaat overtreft de verwachtingen, maar wel kijk ik er nog het hele seizoen naar, wat er aan het eind van de dag uitkomt. Al met al: we zijn minstens zo goed op de weg, het voertuig wordt op dezelfde manier bediend.”

Skigebied Hochwurzen test alternatieve brandstofHVO-Fuel, afkorting van Hydrotreated Vegetable Oils, is een alternatieve brandstof bestaande uit plantaardig en dierlijk vetafval en waarmee de sneeuwruimers op de normale manier kunnen worden bijgetankt – een ombouw van een conventionele, diesel aangedreven sneeuwschuiver is daarom niet nodig . Het stoot niet alleen 90% minder CO2 uit maar ook 33% minder fijnstof, 9% minder stikstofoxide, 30% minder koolwaterstof en 24% minder koolmonoxide.

Toekomst

Sneeuwruimers met elektrische aandrijving zullen waarschijnlijk lange tijd niet beschikbaar zijn in de grote skigebieden, maar waterstof wordt momenteel gebruikt als alternatief voor de toekomst – kleine sneeuwruimers met elektrische aandrijving worden al gebruikt op langlaufloipes en winterwandelpaden.

In sommige gevallen heeft het HVO-aangedreven apparaat zelfs een lager verbruik, vat Planai-Bahnen-directeur Georg Bliem samen: “De resultaten tot nu toe geven ons vertrouwen. Een HVO-aangedreven sneeuwschuiver heeft bijna of bijna hetzelfde rendement, qua verbruik is het zelfs iets minder. We willen het geheel aan het einde van het seizoen nog eens evalueren en overwegen zeker of we het HVO-onderwerp niet nog breder moeten inzetten in ons wagenpark van sneeuwschuivers.”

Lees ook: Kaprun vergroent en stapt over op HVO brandstof

Bron: ORF

Tot slot

Wij gebruiken HVO al een tijdje. Zoals jullie weten staan wij zelf op een camping en gebruiken deze brandstof (al jaren) voor de zogenaamde Zibro kachel. Zelf zijn we daar uiterst tevreden over en zoals je kunt lezen is het ook nog een goed voor het milieu.

Binnen onze gelederen wordt het ook nog eens groot verbruikt door Yachtcharter Huibers. Wellicht herken je die naam want ook worden er vaak boten geleverd aan het TV programma Denkend aan Holland met Andre van Duin en Jannie.

Meer lezen over deze schonere vorm van energie kun je HIER lezen.

Yachtcharter Huibers

Yachtcharter Huibers

Van den Berg Sport skischoen op maat

Summit Travel banner 2020 1000x600

Zoek en boek je wintersport

Dit vind je ook FANtastisch...