Tirol in 2035 100% emissievrij, expertise in Nederland gezocht
Tirol in 2035 100% emissievrij, expertise in Nederland gezocht. Het doel is om het openbaar vervoer in 2035 100 procent emissievrij te maken.
Om dit te bewerkstelligen is er een delegatie naar Groningen gegaan. Het wagenpark van de vervoersregio Groningen bestaat uit diverse elektrische- en 32 waterstof aangedreven bussen waardoor de regio Groningen al sinds 2020 voor de helft emissievrij is. Door de overgang kon de CO2 voetafdruk met 90% verminderd worden.
Om van deze ervaringen te leren en om impulsen, implementatie-ideeën en wetenswaardigheden voor Tirol mee te nemen, bezocht de regionale mobiliteitswethouder René Zumtobel samen met een Tiroolse delegatie deze regio.
“Tirol moet een van de pioniersregio’s worden op het gebied van koolstofvrije en toekomstgerichte mobiliteit. Dit vereist visies en een oriëntatie op de huidige pioniers, leren van de besten betekent gebruik maken van hun ervaring, fouten niet herhalen en de strategie consequent voortzetten”, aldus Landesrat Zumtobel na de reis.
Tirol 2035 emissievrij
De transportsector is in de EU voor 30% verantwoordelijk voor de CO2-uitstoot, hiervan neemt het wegverkeer 72% voor haar rekening. Terwijl de uitstoot van broeikasgassen in andere sectoren afnemen, blijft de transportsector een stijging vertonen.
Voor René Zumtobel is dit een duidelijke opdracht tot actie: “Tegen 2027 zullen in Tirol al 136 voertuigen omgebouwd zijn tot emissievrije aandrijving, te beginnen met lijnen waarop het openbaar vervoer in een dicht netwerk rijdt. In 2027 wordt de laatste nieuwe dieselbus in Tirol in gebruik genomen. Na een evaluatie- en verdere planningsfase volgt tegen 2035 de volledige decarbonisatie van alle 640 voertuigen van de VVT Regiobusse.”
Belangrijke inzichten
Bij het bezoek aan Groningen heeft men belangrijke inzichten voor de uitvoering opgedaan. Het OV-Bureau en Qbuzz deelden hun inzichten over de aanpak, financiële en infrastructurele randvoorwaarden en de tot nu toe opgedane ervaringen.
“In Groningen konden we kennismaken met een vervoersvereniging die al een stap verder is en veel leren van hun ervaringen”, aldus VVT-directeur Alexander Jug. Tirol is momenteel ook bezig met het testen van verschillende vormen van aandrijving en het plannen van de gebieden voor de laadinfrastructuur.
“Technologische veranderingen betekenen uitdagingen, maar vooral ook kansen voor een dienstverlenend bedrijf” aldus Thomas Hillebrand, projectleider decarbonisatie bij IVB. Denise Heinrich, vastgoedmanager bij Postbus AG, ziet na het bezoek aan een van de grootste laaddepots dat er voor de komende jaren een belangrijke taak ligt voor de aanschaf van de technologie en de bouw van de depot.
Lees ook Skigebied Hochwurzen test alternatieve brandstof
Bron: meinbezirk.at