Verbinding Zell am Ziller Gerlos sneller door Kapaunslift

Zell am Ziller Sportivabfahrt

Afdaling Zell am Ziller ter illustratie

Verbinding Zell am Ziller Gerlos sneller door Kapaunslift

De vernieuwde Kapaunslift is een eerste stap in een betere verbinding. Dit jaar is de eerste bouwfase van de nieuwe verbinding tussen Gerlos en Zell am Ziller een feit.

Met vernieuwde Kapnauns lift zullen vanaf dit winterseizoen de wintersporters rechtstreeks en comfortabel naar de top van de Übergangsjoch gebracht worden. De 14,5 miljoen Euro kostende investering zal als alles goed gaat vanaf 8 december in bedrijf gaan als het Zillertal Arena eindelijk open gaat.

Naast het vervangen van de oude 2 persoons stoeltjeslift die beter bekend stond als “Sportbahn Kapnauns” heeft er ook een herstructurering plaatsgevonden. Zo is de lengte van de piste verdubbeld tot ruim 2,5 km. Is het dalstation en staat zo’n 150 meter lager dan de oude. Maar ook het bergstation is verplaats. Terwijl de oude tussen de Kreuzjoch-X-Press en Krimml-X-Press eindigde zal de nieuwe boven op de Übergangsjoch bij het huidige middelstation van de Krimml-X-Press eindigen.

Zillertal arena

“Met de nieuwe Kapauns stoeltjeslift vervangen we niet alleen een oude lift voor een nieuwe, maar herstructureren we de verbinding tussen de dorpen Zell en Gerlos. We kunnen onze gasten nu sneller en comfortabeler vervoeren tussen de beide skidorpen”, aldus Dipl.-Ing Franz Kranenbitter, directeur van de Zeller Bergbahnen.

Energiebesparend ontwerp

De lift is gebouwd door LEITNER en heeft hier gebruik gemaakt van de nieuwste technieken. De dal- en bergstations zijn ontworpen door architectenbureau Snøhetta. De lift wordt aangedreven door de LEITNER DIRECTDRIVE. Dit betreft een aandrijving zonder tandwielen dat een energiebesparing oplevert van 15% en is vrijwel geruisloos.

De lift is inmiddels na uitvoerige testen op onder andere brandveiligheid goedgekeurd en mag nu daadwerkelijk in gebruik worden genomen.

Technische data

De technische data zoals het nu bekend is ziet er als volgt uit.

Naam Kapaunsbahn
Type 8-persoons stoeltjeslift (koppelbaar) met kap en stoelverwarming
Hoogte bergstation 2500 m
Hoogte dalstation 1901 m
Lengte 1936 m
Hoogte 599 m
Snelheid 5 m/sec.
Duur rit ca 7:10 min.
Capaciteit 2940 personen per uur
Fabrikant Leitner
Kosten 14,5 miljoen

Verdere ontwikkeling 2023

Naast de vervanging van de Kapauns zal ook de Krimml-X-Press gemoderniseerd worden, De oude vierpersoonsstoeltjeslift zal in 2023 vervangen worden door een moderne 10 persoonsgondel. Hiermee zal ook de tijd verkort worden van 11 minuten naar 5:40 minuten. Ook de capaciteit zal verdubbeld worden. Vanaf de winter van 2023 zal men met de nieuwe gondel sneller en comfortabeler op de Übergangsjoch aankomen. De nieuwe gondel verbinding zal een rechtstreekse verbinding worden tussen het dalstation nabij de Teufeltal stoeltjeslift en het bergstation zal op de Übergangsjoch komen te liggen. Hiermee vervalt het middenstation vanaf het seizoen 2023-2024.

Lees ook: Verbinding tussen Gerlos en Zell am Ziller wordt aangepakt

Bron: Zellertal Arena

Chalet.nl grote banner 900-600

Intersport Twinsport banner 1200x700

Zoek en boek jou wintersport

Dit vind je ook FANtastisch...