De verborgen lift van de Kitzbüheler Alpen

De verborgen lift van de Kitzbüheler  Alpen

kaiserlift

John Bloemen heeft ons een leuk artikel aangeleverd van een verborgen lift in de Kitzbüheleralpen. Een aardig stukje dus ga er maar is voor zitten.

“Voor de geoefende kijker is het de eerste Seilbahn die je tegenkomt als  je de grens passeert bij Kufstein, in de winter is de lift dicht, de lift wordt beheerd door de Bergbahnen Ellmau/Going, en ten laatste, de
lift ging in 2012 dicht, en is in 2015 heropend.

U weet het? Zo ja, dan bent u een kenner, zo nee,  dan zullen we de verborgen lift van de Kitzbüheler Alpen aan u openbaren.

Te midden van, of eigenlijk aan de rand van de miljoenen verslindende nieuwe liften in het gebied van
de Kitzbüheler Alpen, kunt u nog een stukje nostalgie vinden. En hoewel dit stukje nostalgie in 2015 geheel gerenoveerd is, waan je je toch terug in de tijd als je plaatsneemt in de gondel, waar plaats is voor welgeteld een persoon. Voor de reguliere bezoeker van de Skiwelt van voor 2000, de tocht naar de top van de Hohe Salve en nog veel eerder, in Westen was een soortgelijke lift in bedrijf.

Tijd voor de onthulling van de lift die we vandaag een nader bekijken. Wellicht bent u aangelokt door het “Kufsteinleid”, genoemd naar de eerste Oostenrijke plaats als u vanuit het Inntal bij Kiefersfelden de grens passeert, om Kufstein te bezoeken. Ik zal niet redetwisten over de schoonheid die in het lied over de stad word bezongen, ik vindt het een grauwe industriestad, met twee spaarzame hoogtepunten, en de Grüne Inn is nogal bruin als hij op zijn weg naar de Donau Kufstein passeert.
Maar mocht u ooit Kufstein hebben bezocht, dan zult u wellicht de wegwijzer naar de Kaiserlift hebben gezien. En juist deze lift zetten vandaag in het daglicht.

Zoals gezegd, in 2012 sloot de Kaiserlift, na jarenlange verliezen trok de gemeente Kufstein de stekker uit de enige lift die Kufstein rijk was. Tot groot verdriet van de lokale bevolking.
In 2014 werden plannen uit de kast gehaald om de lift te revitaliseren, en de Bergbahnen Ellmau/Going participeerden in het project dat ervoor zorgde dat Kufstein weer een Seilbahn kreeg, hetgeen tot grote
blijdschap leidden bij de inwoners, maar zeer zeker van de Hüttenwirten achter de  lift. De lift maakt deel uit van de Kitzbüheler Alpen Somercard, en was een van de weinige liften die wij nog nooit hadden gebruikt, onze appartement houder gaf ons de tip, dus togen wij via de Eibergstrasse vanuit Ellmau naar de voet van de Stadtberg van Kufstein.

Bron : Tirol-infos.AT

Eenmaal aangekomen op de parkeerplaats (Let op betaald parkeren, ? 2,50 per dag), valt het moderne dalstation direct op Het uiterst vriendelijke personeel helpt iedereen persoonlijk bij het instappen in de eenpersoonsgondel, en dan overkomt de reiziger in het veiligste transportmiddel ter wereld een overweldigend gevoel. Terwijl langzaam de geluiden van de Inntal Autobahn, het treinverkeer, en de industriestad Kufstein langzaam achter je wegsterven overkomt je de totale rust. Slecht gestoord door een bergbeekje voert het eerste deel van de lift je met een vaartje van 2,25 meter per seconde naar het Mittelstation. Aan de palen bordjes met de 10 Kaisergebote, zoals Der “Alltag liegt 450 unter ihnen”
Na 10 minuten en 394 hoogtemeters bereik je het mittelstation, en daar valt het toch wat tegen, was dat nu die “Geheimtip” , maar goed, we moeten verder, nog 362 hoogte meters te gaan.

kaiserlift

En dan op de top, een schouwspel dat zijn weerga niet kent. De hele achterkant van de Wilder Kaiser keten ontvouwt zich voor je ogen.  De wintersporter ziet de berg toch alleen van de zuidkant, en wellicht
ben je ooit het Kaiserbachtal ingereden en je verwonderd over de muur die opdoemt, zijnde de noordkant. Hier zie je de Wilder Kaiser in zijn volle glorie, en  dat is imposant. Maar bovenal laat het zien hoe fantastisch Oostenrijk is.

Oostenrijk

Daar waar de zuidkant in korte tijd vrij abrupt omhoog schiet, kent de noordkant een veel meer geleidelijk verloop. Het In feite ontvouwt zich achter Kufstein een hoogdal, met Almen, hutten
en heel veel wandelwegen.  Aan de andere kant kun je het begin van het Inntal zien, met Rosenheim en Munchen, en  volgen tot bijna het punt waar het dal een bocht naar rechts maakt naar Innsbruck. In de verte doemen de Hohe Tauern met de Sneeuwbedekte toppen.

Hohe Tauern

Op een 1 uur lopen van het bergstation vindt je de Kaindlhütte, aan de voet van de steile rotsformaties.
Maar deze hut is voor velen niet het eindpunt. Voor Alpinisten is de Kaindlhütte een van de startpunten
om de hoogste toppen van het Kaisergebergte te bedwingen. De ervaren en in goede conditie verkerende wandelaar heeft vanuit de hut legio mogelijkheden. Wacht dacht u van deze tocht.
Kufstein- Kaindlhütte-Ellmauer Tor-Gaudeamus Hutte-Wochenbrunner Alm-Ellmau. Het kan via de Kaiserlift.

kaindlh
Bron : http://kaindlhuette.com/

Of naar de Stripsenkopf, en dan verder naar het Kaiserbachtal, om in Griesenau te eindigen.
Ook mountainbikers kunnen zich hier uitleven.

Op 5 plaatsen in het gebied zijn er “Kraftplatze” gemaakt. Deze “Kraft- und Bewusstseinsplätze” nodigen
uit om te rusten, te genieten. De stilte is overweldigend.

Kortom, de wintersportliefhebber komt er niet, maar in de zomer is deze lift een echter aanrader.
Natuurlijk hoef je hem niet te gebruiken, en kun je naar boven wandelen. Maar de energie die je spaart
door de lift te gebruiken, kun je eens te meer boven gebruiken Sinds de opening op 1 mei 2015 heeft de lift al 500.000 bezoekers getrokken. Daarmee is de levensvatbaarheid maar weer eens gebleken

Maar in alle schoonheid van de Kaiserlift is er ook en kanttekening.  Het  eerder genoemde zicht
naar het begin van het Inntal richting München.
De Metropol Region Munchen bedekt met een dikke laag smog. Het kan niet gezond zijn om daarin te
leven, en geeft te denken. Daar heeft de tocht met de Kaiserlift ook geholpen. Wat meer bewust zijn van
het milieu. Wellicht daardoor heb ik zo zuinig mogelijk naar huis gereden, dat scheelde uiteindelijk ook
nog eens in de portemonnee.

Oostenrijk
Technische Details :
Höhe Talstation: 500 m
Höhe Mittelstation: 894 m
Höhe Bergstation: 1256 m

Höhendifferenz
Tal- und Mittelstation: 394 m
Mittel- und Bergstation: 362 m

Anzahl Stützen
Sektion 1: 20 Stück
Sektion 2: 16 Stück

Fahrstrecke
Sektion 1: 1.313 m
Sektion 2: 1.167 m

max. Förderleistung
Sektion 1: 306 Personen pro Stunde
Sektion 2: 309 Personen pro Stunde

Kürzestmögliche Fahrzeit
Sektion 1: 10 Minuten
Sektion 2: 9 Minuten

Anzahl Einersessel
Sektion 1: 100 Stück
Sektion 2: 90 Stück

Seilgeschwindigkeit 2,25 m/s ”

John Bloemen

John Bloemen

Alpen Reizen

Zoek en boek je wintersport

Dit vind je ook FANtastisch...