Verkeersdrukte op de Brennerpas deze Zomer!
![Brennerpas richting Italië](https://fantastischoostenrijk.nl/wp-content/uploads/2019/07/DSC00015-scaled.jpg)
Brennerpas richting Italië ter illustratie. © Ramona Roelfsema
Verkeersdrukte op de Brennerpas deze Zomer!
Zoals bekend dreigt er dit jaar een verkeerschaos op de bekende snelweg tussen Oostenrijk en Italië.
Dit heeft allemaal te maken met de renovatie van de 1,8 kilometer lange Luegbrücke op de Brennerautobaan (A13). Na meer dan 55 jaar heeft deze brug zijn langste tijd gehad.
In verband met de veiligheid en om de druk op de brug te verlichten is vanaf 1 januari een maatregel van kracht wat grote gevolgen kan hebben voor het verkeer op de pas. Vanaf deze datum is men teruggegaan naar één rijstrook, dit geldt in beide richtingen.
Om lange vertragingen en files op dagen met veel verkeer te verminderen, wordt er tijdelijk een tweebaanswegstelsel aangelegd met een speciale verkeersroutering.
Tijdelijke tweebaanssysteem
Vanaf 1 januari is er in beide richtingen maar één baan beschikbaar met uitzondering van ongeveer 170 dagen per jaar. In deze dagen kan om grote verkeersopstoppingen teruggeschakeld worden naar twee rijstroken. Daarnaast komen er maatregelen zoals controlesystemen, extra rijverboden voor vrachtwagens, trajectcontroles en extra verkeersregelsystemen. Een Europabrede informatiecampagne zorgt ook voor een uitgebreide communicatie van de maatregelen in andere landen.
Het vrachtverkeer zal voor de Luegbrücke middels verkeersborden van de rechterrijstrook naar de linkerrijstrook geleidt worden. Hierdoor wil men ervoor zorgen dat de grootste last gecentreerd wordt op de brug. Auto verkeer kan van beide stroken gebruik maken.
Een in de weg geïntegreerde weegschaal detecteert tijdens het rijden of een voertuig zwaarder dan 3,5 ton verkeerd op de rechterrijstrook rijdt. Dit voertuig wordt vóór de brug over een parkeerplaats naar de juiste linkerrijstrook geleid.
Kalender
Ondanks dat op de ca. 170 dagen er twee rijstroken beschikbaar kunnen zijn moet je rekening houden met de nodige opstoppingen. Daarnaast zijn er een aantal dagen waar een verbod is ingesteld voor vrachtwagens zwaarder dan 7,5 ton.
Raadzaam is om van te voren de actuele versie van de kalender te raadplegen, deze is te vinden op de site van ASFINAG.
De versie van 9 januari 2025 is hieronder te vinden.
Bouw in drie fases
De renovatiewerkzaamheden worden in drie fases verdeeld. Eerst zal de draagconstructie gebouwd worden wat 2,5 tot 3 jaar zal gaan duren. Vervolgens wordt de oude gesloopt en zal de nieuwe draagconstructie in gebruik genomen worden.
Zie hiervoor de site van ASFINAG.
Wil je nu echt niets missen van de berichtgeving van FANtastisch Oostenrijk?
Iedere dag als eerste geïnformeerd worden over het weer, video’s, updates en alles wat het leuk maakt in de Oostenrijkse Alpen, abonneer je dan op onze FANtastische Push berichten. Je kunt je abonneren via jouw mobiel, laptop, tablet of pc (en het is natuurlijk volkomen gratis) Linksonder in het scherm zie je een rood bolletje oplichten. Druk op deze knop en je krijgt dagelijks een signaal dat er een nieuw bericht klaar staat. Helaas is het wel zo dat de Apple apparatuur niet aan deze berichtendienst mee wil werken.