Winterbandentest 2015 “EU Bandenlabel slechte leidraad voor scores op nat wegdek”

Op 2 oktober presenteerde ANWB de nieuwe winterbandentest 2015-2016 voor haar leden. We nemen een kijkje uit hun jaarlijkse testresultaten en zetten de feiten op een rij.

Winterbandentest 2015

De ANWB adviseert iedereen die de auto in de winter dagelijks gebruikt en/of op wintersport gaat, te kiezen voor winterbanden. Winterbanden bieden betere grip door een zachtere rubbersamenstelling en een aangepast profiel. Daardoor presteren ze optimaal in het winterseizoen. Daarnaast zijn winterbanden in veel landen verplicht tijdens de winter of bij winterse omstandigheden.

Winterbanden - remweg met 50 km/u op sneeuw
Ter vergelijking: op droog wegdek is de gemiddelde remweg 12 meter en op nat wegdek 15 meter. De remweg op sneeuw is ook met winterbanden zó lang dat je  je rijstijl aan moet passen. Rijden op sneeuw met zomerbanden is simpelweg gevaarlijk, dan helpt ook een aangepaste rijstijl niet meer.
Meer over winterbanden

Direct naar de resultaten van de winterbandentest 2015

Bandenmaat 165/70 R14T
Bandenmaat 205/55 R16T

De grote winnaars van de jaarlijkse ANWB winterbandentest 2015 zijn Goodyear en Continental. De test levert ditmaal nauwelijks verliezers op, maar brengt wel de tekortkomingen van het Europese bandenlabel aan het licht.

Afgelopen winter testten we 35 banden van 26 merken in twee verschillende maten. De bandenmaat 165/70 R 14 T (die we voornamelijk onder stadsauto?s aantreffen) en het formaat 205/55 R 16 H, waar auto?s uit het C- en D-segment op zijn geschoeid. Daarbij moet je denken aan uiteenlopende modellen als de Citroën C4 Cactus, Volkswagen Golf en Opel Zafira.

Alle winterbanden werden getest op sneeuw, ijs, nat en droog wegdek. Daarnaast beoordeelden we het geluidsniveau, brandstofverbruik en de slijtvastheid. Grote winnaars zijn de banden van Goodyear en Continental: die fabrikanten behaalden in beide categorieën een hoge score.

Weinig slechte banden Verplicht voeren winterbanden

In de bandenmaat voor kleine auto?s scoren drie banden slecht; bij het formaat voor grotere auto?s is dat er slechts eentje. De remweg van de Avon IceTouring ST is op nat wegdek maar liefst 8 meter langer dan die van de beste testkandidaat. Dat is dan nog op asfalt; op beton bedraagt dat verschil zelfs 13 meter.

Verplicht voeren winterbanden

In Duitsland word er geen specifieke datum aangehouden om winterbanden te voeren, echter bij winterse omstandigheden geldt deze draagplicht wel en bij ongelukken is degene zonder deze banden ten alle tijden aansprakelijk. Oostenrijk kent deze bandenplicht op datum wel, namelijk vanaf 1 november tot 15 april. Hou hier dus goed rekening mee bij vertrek.

Boetes
Bestuurders van voertuigen die niet aan de bovenstaande eisen voldoen, riskeren een boete van ? 35 tot ? 5.000. Ook geldt de omgekeerde bewijsplicht. Dat wil zeggen dat wanneer een bestuurder van een voertuig uitgerust met zomerbanden in de winter betrokken raakt bij een ongeval, bij voorbaat in staat van beschuldiging wordt gesteld. Ook kan het verzuimen van de winterbandenplicht leiden tot problemen bij het claimen van de schade bij verzekeraars en zelfs tot inbeslagname van het voertuig.

Bandenlabel

In een regenachtig land als het onze zijn de scores op nat wegdek uitermate belangrijk. Vandaar dat er alleen banden aan de ANWB winterbandentest mogen meedoen die minimaal een C scoren op het Europese bandenlabel. Dit label wordt op basis van vastgelegde criteria door de fabrikanten zelf aan banden toegekend. Het EU bandenlabel informeert de consument over het brandstofverbruik, de remweg op nat wegdek en de geluidsproductie (buiten de auto!) van een band. Net als het energielabel op een auto of keukenapparaat kun je op die manier heel eenvoudig verschillende merken met elkaar vergelijken.

Op basis van onze uitkomsten moeten we echter concluderen dat het bandenlabel als informatiebron tekort schiet. Banden die bij onze test door de mand vallen, beschikken over een positief EU label. Neem de eerder aangehaalde Avon: die heeft een B-label, terwijl de Continental WinterContact TS 850 een C-label krijgt opgeplakt. Met een 13 meter kortere remweg! Op basis van alleen het EU bandenlabel kun je dus niet zeker zijn dat je een goede band hebt gekocht.

Aquaplaning

Een laatste opvallende uitkomst van deze editie van de winterbandentest is de goede score op het gebied van aquaplaning. Verheugend en bij winterbanden extra belangrijk, omdat dergelijke positieve eigenschappen ook bepalen hoe er wordt omgegaan met de natte sneeuwpap die op wegen ontstaat nadat er gestrooid is.

Zoek en boek je wintersport

Dit vind je ook FANtastisch...