Zell am See Schmitten 4 skiliften erbij

Dat lijkt het motto van de skigebieden te zijn. De nieuwsberichten over een nieuwe skilift, uitbreiding, connecties tussen bestaande gebieden en vernieuwingen lijken ons wel dagelijks te bereiken. Ook in Pinzgau, Salzburgerland, lijken ze met het skilift-uitbreidingsvirus besmet. Lees in dit artikel over de verschillende draaiende bouwprojecten, en wat er nog op het verlanglijstje van de liftbedrijven staat!

Bouwdrift

Dat de nieuwe skilift ´K-onnection´ tussen Maiskogel en Kitzsteinhorn een feit is, dat weten we. De eerste skilift is klaar en zal komende december al volop draaien. De testrondes zijn al in volle gang, en ook wij als skileraren zijn er erg blij mee. Niet alleen vergemakkelijkt het de reis naar boven, ook kunnen we nu onze gasten ook weer met de skilift naar beneden brengen. Een groot voordeel op de, toch wel steile, Maiskogel.

Maar daarmee is het arsenaal aan nieuwe plannen en daarmee de bouwdrift nog niet bevredigd. Pinzgau heeft meer skiliften nodig. In ieder geval volgens Schmitten AG. Het skiliftbedrijf heeft, na jaren discussies, eindelijk nagenoeg groen licht gekregen voor het bouwen van nieuwe skiliften vanuit Piesendorf. En niet 1, maar direct maar even 4.

Een gondel met tussenstation op de Hochsonnberg zal de directe verbinding met de pistes van de Schmitten zijn. Daarnaast komen er nog 3 ruime stoeltjesliften bij, welke de tussengelegen nieuwe pistes bereikbaar maken. Bij elkaar zal 23 hectarae worden omgezet in 4 nieuwe pistes en een multifunctionele piste. Combineer dit met een uitgebreide parkeerplaats voor ruim 700 auto’s en 20 bussen, een je snapt dat dit project nog groter is dan het K-onnection project in Kaprun.

Tegengewerkt

Dat dit project zo lang op zich liet wachten is echter niet zo verwonderlijk. Een groot gedeelte van de grond die gaat worden benut is van lokale boeren of is natuurbos. De meeste inwoners van Piesendorf zijn echter zeer positief over het project. De extra inkomsten in de vorm van accommodatieverhuur, verkoop van producten en nieuwe werkgelegenheid, vormen een grote positieve drive. Echter heeft 1 agrariër het project vele jaren tegengewerkt. Dit heeft de Schmitten AG omzeilt door het tussenstation van de gondelbaan in het plan op te nemen. Een duur grapje wat ettelijke miljoenen extra kost.

Maar daarmee waren de hordes nog niet allemaal genomen. Ook qua natuurbeheer werden de plannen tegengewerkt. Zo heeft de Oostenrijkse Alpenvereniging duidelijk laten merken dat zij het niet met de plannen eens waren. “Een skigebied wat grotendeels moet vertrouwen op kunstmatige sneeuw kan niet goed voor het milieu zijn”, zo is hun mening. Met de zeer zuidelijke gerichte bergflanken waarop de pistes liggen, is het inderdaad moeilijk om de sneeuwzekerheid te garanderen zonder sneeuwkanonnen in te zetten. Het reservoir wat het sneeuwkanonnenpark van water moet voorzien, is dan ook een belangrijk onderdeel van het bouwplan. Het bestuur denkt echter dat ook deze laatste horde zal worden genomen, en begint daarom deze herfst met de eerste grondwerkzaamheden.

Piesendorf Zell am see

© SN/SCHMITTENHÖHEBAHN AG / ARCHITEKT HASENAUER

Ontdooid

Je zou denken dat daarmee de bouwdrift toch een beetje op zijn einde loopt, maar niets lijkt minder waar. De inwoners van Pinzgau zijn al jaren bekend met de droom van Schmitten AG en Kitzsteinhorn AG; een connectie welke de 2 gebieden aan elkaar linkt. Dit plan bestaat al ruim 40 jaar, maar heeft lange tijd in de koelkast gelegen. Mede omdat de Kitzsteinhorn de mogelijkheid om hun skigebied uit te breiden in de richting van Hummersdorf en Niedernsill ruim 20 jaar geleden, niet benut heeft. Daarmee was de toeschietelijkheid voor nog grotere projecten toch een beetje afgenomen.

Echter met de komst van de K-onnection bij Kitzsteinhorn AG en het Hochsonnberg project bij Schmitten AG, lijkt dit plan eindelijk te worden ontdooid. Het plan behelst een connectie tussen de pistes van het Schmitten skigbied met het Maiskogel skigebied via een skilift-verbinding. En met de nieuwe K-onnection is Schmitten daarmee ook aan de Kitzsteinhorn gelinkt. Velen dachten altijd dat dit een mega gondel ging worden zoals te zien is bij Wagrain, welke het hele dal overspant. Echter vanwege het lokale vliegveld is deze optie wat kritischer.

De Pinzgauers zijn echter niet voor 1 gat te vangen, en hebben reeds jaren geleden een andere optie uitgewerkt. Een skilift-verbinding op, dan wel onder de dalbodem, welke ook een directe aansluiting met het treinstation van Piesendorf zal hebben en daarmee de Pinzgauer Lokalbahn. Hiermee zal het gebied veruit het grootste skigebied in Oostenrijk zijn. Het lijkt een lang gekoesterde droom die hiermee in vervulling kan gaan. Echter is de vraag hoe lang het gaat duren voordat dit plan werkelijk compleet ontdooid is. Gezien de langzame gang van zaken met het Hochsonnberg project, kan dit zomaar weer 20 jaar duren. Nog even geduld dus.

In real-life

Wil je graag zien hoe deze skilift-plannen nu nu ´real-life´ eruit gaan zien? Houdt dan de vlogs van Gabi in de gaten!

Bronnen: ORF, Schmitten, Zellamseeholiday

En wie ben ik? Gabriëla is de naam! Of Gabi zoals de Oostenrijkers zeggen. Enkele jaren geleden heb ik Nederland verruilt voor Kaprun. Met de Kitzsteinhorn in mijn achtertuin, geniet ik elk seizoen van wat de bergen mij te bieden hebben. Tussen mijn werk als sneeuwsportleraar en bergwandelgids door, houdt ik jullie op de hoogte van nieuwtjes omtrend winter- en bergsport, activiteiten in de Kitzbüheler Alpen en bezienswaardigheden in het mooie Pinzgau!

Liebe Grüße uit Kaprun!

Gabi

Gabi Andrei

Logo Holiday Hikes

Zoek en boek arrangementen

Zoek & boek jouw bestemming

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Heb jij je al geabonneerd op onze Nieuwsbrief?

Op de hoogte blijven van het nieuws uit Oostenrijk. Abonneer je gratis op onze Nieuwsbrief en je bent als eerste op de hoogte.

* verplicht